Arrenca una nova edició dels Pressupostos Participatius
L’Ajuntament de Rubí augmenta la quantia per als Pressupostos Participatius 2020, que ara passa a ser de 300.000 euros
Els Pressupostos Participatius del 2020 ja estan en marxa. Els rubinencs i rubinenques podran decidir un any més quin serà el destí dels 300.000 euros proposats per a aquesta iniciativa. D’aquesta quantitat, 50.000 euros es destinaran a les actuacions que proposi la infància i la joventut de Rubí; la resta seran els veïns i veïnes de més de 16 anys els que decidiran com invertir-los.
Aquest serà el segon any consecutiu que es faci un procés de Pressupostos Participatius, en aquest cas per decidir la proposta de projectes a incloure al pressupost municipal 2020. El 2018 es va posar en marxa la plataforma digital Participa Rubí que canalitza els processos participatius de la ciutat. Per ara, en aquest espai s’han dut a terme tres iniciatives on s’ha demanat la participació dels rubinencs i rubinenques. El Pla local de residus va ser el primer projecte a desenvolupar-se a través d’aquest servei. Seguidament, es va posar en marxa el procés de Pressupostos Participatius de l’any passat i, finalment, el projecte de millora del Parc de Ca n’Oriol també es va canalitzar per aquesta via.
El mecanisme de funcionament i les condicions de participació seran similars a l’anterior procés. Així doncs, les persones interessades a prendre-hi part hauran d’estar inscrites a Participa Rubí. Allà hi trobaran els diferents passos a seguir i la informació detallada de tot el procés.
El procés constarà de diverses fases. En una primera instància, s’informarà de la posada en marxa, mecanismes i etapes de la iniciativa a la ciutadania. Aquesta acció tindrà lloc durant l’abril a través de diferents iniciatives per fer arribar el calendari, el mètode i el funcionament de tot el procés. El proper dimecres 10 d’abril a les 19 h, a l’auditori del Museu Municipal Castell (MMUC), es convoca una jornada tècnica presencial de presentació del procés participatiu, on s’explicaran les novetats d’aquesta edició del projecte de Pressupostos Participatius, i es guiarà a les entitats i persones interessades per tal que s’hi puguin inscriure. A aquesta jornada tècnica hi estan convidades tant les entitats de Rubí com la ciutadania en general que vulgui conèixer el funcionament i formar part d’aquesta edició del procés participatiu de pressupostos.
La segona fase consistirà en la recollida d’idees i propostes. Aquesta etapa es desenvoluparà, principalment, a través de la plataforma en línia Participa Rubí però també es duran a terme trobades presencials, així com tallers participatius de recollida d’aportacions per a entitats i ciutadania. Això tindrà lloc durant al mes de juny, donat que al maig està previst que s’aturi el procés de participació per la coincidència amb la campanya electoral de les eleccions municipals a l’Ajuntament de Rubí.
Una vegada recollides aquestes aportacions, el procés entrarà en una nova fase on es procedirà a validar les propostes. Això significa fer-ne la valoració tècnica i quantificació econòmica. Aquesta anàlisi es farà durant el juliol i permetrà seleccionar les que són aptes per passar a la fase de priorització, que tindrà lloc al setembre. Les prioritats es fixaran a partir de l’opinió de la ciutadania.
Una cop s’hagi establert la llista de prioritats, serà el torn de la votació ciutadana definitiva. Aquesta fase es desenvoluparà via electrònica i presencial, ja que s’ubicarà un punt de votació. Aquesta fase es desenvoluparà durant l’octubre.
Finalment, al novembre es donaran a conèixer els resultats.
Estat de les propostes aprovades als Pressupostos Participatius de 2018
1. Substitució de l’arbrat mort
La proposta plantejada per la ciutadania contempla la reposició d’aquell arbrat mort a diversos escocells de la ciutat. Se substituiran aproximadament un total de 140 arbres de diverses espècies i a diverses ubicacions del municipi. Els treballs ja s’han iniciat i es preveuen finalitzar durant el mes d’abril.
Empresa adjudicatària del subministrament de l’arbrat: Vivers Massaneda.
Import: 16.494,83 € (IVA inclòs)
Empresa adjudicatària de la plantació i reg de l’arbrat: Santín Jardineria i Paisatge SL
Import: 18.150,00 € (IVA inclòs)
2. Prova pilot d’enllumenat intel·ligent
La proposta que va prioritzar la ciutadania planteja implementar una prova pilot d’enllumenat intel·ligent a la ciutat. Aquesta esdevindrà la primera acció d’aquest tipus d’enllumenat al municipi. Des dels serveis tècnics municipals s’ha optat per realitzar la instal·lació al passeig de Les Torres. L’actuació contempla la substitució d’un total de 40 llumeneres i la implantació de dos equips de telecontrol del fluix lluminós i mesures elèctriques que permetran activar l’enllumenat de forma automàtica. Actualment s’està treballant en el calendari de l’actuació.
Empresa adjudicatària: SUI SL
Import: 17.523,31 € (IVA inclòs)
3. Pista esportiva a Can Ximelis
L’actuació contempla l’execució d’una nova pista esportiva a la urbanització de Can Ximelis, al solar que hi ha actualment entre els carrers Moncayo i Aneto. El projecte preveu una pista polivalent per practicar futbol i basquet. El projecte tècnic contempla un paviment de formigó remolinat i un tancament metàl·lic perimetral. Actualment la maqueta del projecte ja s’ha validat tècnicament i a l’abril està previst que es lliuri el projecte executiu definitiu.
Empresa encarregada de la redacció del projecte executiu: Territori circular SCP
Import: 2.904,00 € (IVA inclòs)
Estat de les propostes del Consell dels Infants i Adolescents
Aquestes actuacions tenien una dotació econòmica de 50.000 € (IVA inclòs):
1. Pintar passos de vianants amb colors i lemes escollits pel Consell
L’actuació consisteix a omplir de colors i formes alguns passos de vianants, alhora que s’incorporen frases proposades per part d’aquest col·lectiu. El Consell dels Infants i Adolescents de Rubí ha volgut que els passos de vianants escollits siguin aquells que entrin en el recorregut dels camins escolars, i així garantir que un gran nombre de joves ho pot veure. Actualment ja es disposa dels dissenys i properament es realitzarà la fase de licitació. Està previst que es repintin i es col·loquin lemes en una vintena de passos de vianants.
Empresa encarregada del disseny dels passos de vianants: Teo Perea
Import: 580,80 € (IVA inclòs).
2. Subministrament i instal·lació de bancs
La proposta planteja instal·lar bancs de forma que es faciliti l’ocupació entre els usuaris (enfrontats i pròxims entre ells). Així, considera el Consell dels Infants i Adolescents, es facilita la comunicació entre les persones que s’asseuen. El projecte demana que siguin seients atractius i que, a ser possible, estiguin col·locats en zones properes a vegetació. Actualment s’està analitzat els productes existents al mercat que encaixin amb aquesta proposta.
La licitació de la compra dels bancs es realitzarà un cop resolta la licitació de l’actuació anteriorment esmentada (pintar els passos de vianants amb colors i inscripció de lemes) i en funció del romanent que resulti de la dotació econòmica inicial del grup de propostes d’adolescents i infants (50.000 €).