El Ple aprovarà inicialment aquest dijous la nova ordenança de Residus
El projecte de la norma se sotmetrà després a informació pública i audiència de les persones interessades durant 30 dies abans de la seva aprovació definitiva
La nova Ordenança reguladora de la prevenció i gestió dels residus municipals i de la neteja viària de Rubí se sotmetrà a la votació a la sessió plenària d’aquest dijous. La norma incideix especialment en la prevenció i la reducció de residus, la reutilització dels recursos i la recollida selectiva, establint drets i obligacions en aquesta matèria tot aplicant el principi de responsabilitat dels productors i posseïdors de residus.
La recollida de residus i la neteja viària de la ciutat són serveis essencials que diàriament s’activen per donar resposta a un municipi de gairebé 80.000 habitants. El servei gestiona 34.000 tones anuals de residus i vetlla per la neteja dels 282 km de carrer i dels 211 parcs i jardins de què disposa Rubí. A més d’aquesta complexa gestió, la ciutat afronta casos de conductes inadequades i incíviques, com ara abocaments fora dels contenidors. La nova ordenança pretén facilitar actuacions en aquest sentit. La nova ordenança tipifica de manera específica males pràctiques que dificulten la bona gestió, incidint especialment en les conductes incíviques i/o vandàliques amb un règim clar de sancions que permetrà perseguir millor l’incivisme.
Per optimitzar aquests serveis i assolir un bon estat de la ciutat és necessària la coordinació i participació de totes les persones i agents que composen el municipi: veïns i veïnes, comerços, empreses, entitats, serveis municipals… Tothom consumeix recursos, genera residus i necessita viure i treballar en una ciutat salubre.
Per tal de donar resposta a aquestes necessitats col·lectives, i per complir amb els objectius de prevenció i reciclatge imposats des de la Unió Europea i previstos al Programa de Prevenció i Gestió de Residus i Recursos de Catalunya (PRECAT20), cal que l’Ajuntament es doti d’instruments, com una Ordenança de residus, per promoure’n la seva reducció, la reutilització dels recursos i la recollida selectiva. El Pla Local de Residus 2019-2025, aprovat de forma definitiva pel Ple de l’Ajuntament al juliol de 2020, també contempla la redacció i aprovació d’una Ordenança de residus municipals.
La nova normativa serà el mitjà per regular la gestió i prevenció de residus, la neteja viària i l’ús dels recursos per tal de fer front als grans reptes que la ciutat haurà d’afrontar en els propers anys, com ara l’emergència climàtica o la reducció de l’impacte dels residus al medi.
“La corresponsabilitat és la base de la gestió dels residus. Tots els generadors de residus: llars, administració, comerços o indústria hem de contribuir-hi. Aquesta ordenança dona garanties a qui col·labora i penalitza a qui no ho fa. Com a administració, hem de donar un bon servei i també perseguir les conductes que el malmeten”, ha explicat el regidor de Medi Ambient, Transició Ecològica i Benestar Animal, Andrés Medrano Muñoz.
Abans de la seva aprovació inicial, el consistori ha recollit les aportacions que la ciutadania ha formulat a través de la Plataforma Participa.