Es manté la prestació del Servei d'Atenció Domiciliària malgrat la situació excepcional
Com a conseqüència de la situació d'emergència, es reforçarà el Servei Local de Teleassistència, que serà totalment gratuït
El Servei d'Atenció Domiciliària (SAD), que presta l'Ajuntament de Rubí a través de Suara Cooperativa, manté a hores d'ara el seu funcionament malgrat la situació d'emergència provocada pel Covid-19. El SAD comprèn el Servei d'Atenció a la Persona (AP) i el Servei de Neteja i Manteniment de la Llar (ALL), l'objectiu dels quals és atendre les mancances d'autonomia de les persones usuàries, tot cobrint les seves necessitats bàsiques i relacionals.
Abans de l'estat d'alarma, el SAD disposava de 771 persones usuàries. D'aquestes, 134 s'han donat de baixa voluntàriament fruit de la situació excepcional, de manera que el servei compta en aquests moments amb 637 persones beneficiàries.
Un dels factors que han repercutit en la gestió del SAD ha estat el tancament dels centres de dia. En dos casos, s'ha hagut d'ampliar l'atenció domiciliària que ja es prestava a les persones afectades per compensar la suspensió d'aquest recurs, mentre que en un tercer cas s'ha buscat un servei alternatiu.
En aquests moments, Suara Cooperativa té destinats 95 professionals a la prestació del SAD, entre personal d'atenció personal i de neteja. L'empresa està aplicant tots els protocols de protecció a les persones usuàries i als propis treballadors i treballadores. Aquests inclouen guants, mascaretes i gel desinfectant, a banda de bates addicionals en aquells casos que és necessària una major protecció.
L'alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, ja va adreçar el passat dilluns un missatge d'agraïment a l'equip de professional de Suara Cooperativa pel seu treball "amb plus de dedicació i preocupació" que estan desenvolupant a la ciutat. Una feina que es coordina en tot moment des dels Serveis Socials municipals, que són els encarregats, d'una banda, de gestionar el contracte i fer-ne el seguiment i, de l'altra, de detectar les necessitats de la ciutadania que cal atendre, elaborar el pla d'intervenció i la proposta de servei, i avaluar el funcionament del recurs amb cada persona i família.
Reforç del Servei de Teleassistència
Davant la situació excepcional, la Diputació de Barcelona ha reforçat el Servei Local de Teleassistència i l'ha ampliat a totes les persones majors de 65 anys que, atesa la necessitat de confinament, es puguin trobar en situació de vulnerabilitat, aïllament o qualsevol tipus de risc.
Els Serveis Socials municipals seran els encarregats de valorar quines persones necessiten beneficiar-se d'aquest servei ampliat, totalment gratuït, al qual s'accedirà mitjançant el telèfon –fixe o mòbil– i d'una línia 900. Per fer-ne ús, no caldrà instal·lar cap aparell ni dispositiu als domicilis, la qual cosa contribuirà a la major seguretat de les persones usuàries, alhora que aquestes podran gaudir pràcticament dels mateixos serveis que la resta.
A més, mentre duri la situació d'emergència, també s'utilitzarà aquesta línia 900 per donar d'alta al servei aquelles persones que es troben actualment en llista d'espera, evitant així les visites a domicili i agilitant el tràmit.