Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Front comú de les alcaldies del Vallès Occidental afectades per talls de llum als diferents municipis A Rubí, Ajuntament i comerciants denuncien la manca de manteniment de les instal·lacions elèctriques i la falta de resposta de la companyia https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

Front comú de les alcaldies del Vallès Occidental afectades per talls de llum als diferents municipis

A Rubí, Ajuntament i comerciants denuncien la manca de manteniment de les instal·lacions elèctriques i la falta de resposta de la companyia

L’alcaldessa de Rubí, durant la roda de premsa virtual celebrada aquest divendres (foto: Ajuntament de Rubí).
L’alcaldessa de Rubí, durant la roda de premsa virtual celebrada aquest divendres (foto: Ajuntament de Rubí)

Un total de 14 alcaldies del Vallès Occidental denuncien talls indiscriminats de llum als seus municipis i la manca de resposta de la companyia Endesa. Els diferents alcaldes i alcaldesses han exposat aquest divendres, en el marc d’una roda de premsa conjunta i en format virtual, la situació que viuen a cada població i les actuacions que s’han portat a terme. Des del Vallès Occidental es denuncia la manca de manteniment de les instal·lacions elèctriques i la falta de resposta de la companyia davant la ciutadania i els ajuntaments.

El president del Consell Comarcal i alcalde de Castellar del Vallès, Ignasi Giménez, ha explicat que “els talls de llum que estem vivint al Vallès Occidental no són una situació puntual en moments d’alta demanda elèctrica, sinó que han afectat i afecten diferents municipis. A dia d’avui, aquesta problemàtica s’està agreujant donada la situació de pandèmia i la major demanda d’energia pel fred”. En aquest sentit, ha explicat que “des de la comarca exigim un millor manteniment de les instal·lacions elèctriques, no només correctiu, sinó també preventiu, perquè aquestes situacions no passin en un futur”. Per abordar la situació, des del Consell Comarcal es reactivarà la Taula de pobresa energètica, creada el 2016 per encàrrec del Consell d’Alcaldies, i “demanarem que les companyies elèctriques afectades vinguin a explicar-nos quina és la planificació d’inversió”, ha assegurat.

A Rubí, al llarg de l’últim any s’han produït diferents talls de llum, alguns dels quals han generat situacions crítiques als i les comerciants i al veïnat. L’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, ha explicat: “La nostra ciutat també ha tingut problemes de talls intermitents, que s’han allargat en el temps en un eix comercial molt important com és el centre de la ciutat. Els darrers dies també se n’han produït d’altres, de molta estona de durada, a diverses urbanitzacions. Això, amb l’onada de fred i les temperatures baixes que estem patint, per a moltes famílies està sent una situació molt difícil i que hem intentat treballar amb la companyia, tot i que, de moment, no ha estat possible”. De fet, l’Ajuntament s’ha posat en contacte amb Endesa en múltiples ocasions per a demanar solucions de caràcter urgent. Des del Consistori rubinenc s’han reclamat informes sobre la situació real, sense que Endesa n’hagi fet cap sobre aquestes incidències. A tall d’exemple, a la zona centre s’han produït més de 10 incidències en els últim 2 mesos, totes elles en horari comercial i durant força espai de temps. Al Mercat també s’han produït més de 3 incidències en l’últim mes. Durant l’últim any, al barri de les Torres s’han produït més de 5 talls de llum i a la zona de la plaça del Doctor Perason, més de 10. Al barri del Vint-i-cinc de Setembre també han patit més de 2 talls en l’últim any; a Can Mir, més de 3; i al polígon industrial de la Llana, més de 2. En el darrer mes s’estan produint talls intermitents de més de 3 hores a la urbanització de Can Solà, afectant un nombre important de veïns i veïnes, als quals l’empresa no els dona resposta. “En aquest sentit, exigim a la companyia que la receptivitat per escoltar-nos i per poder treballar aquesta situació sigui la que s’espera i ens sumem a la reivindicació col·lectiva per reclamar millores a la xarxa”, ha assegurat l’alcaldessa. 

En el cas de Sabadell, els talls de llum han afectat els darrers dies 800 famílies de diversos barris. Davant aquesta situació, l’Ajuntament ha posat en marxa diversos mecanismes per donar suport a les persones afectades i acompanyar-les tant en el procés de recollida de dades com de reclamació. Des de l’administració municipal s’estan estudiant les opcions per articular una demanda col·lectiva que es presentaria per via civil o, fins i tot, penal. Així mateix, i coincidint amb l’onada de fred, la Policia Municipal està aixecant actes i certificant situacions relacionades amb els talls de llum, i s’han traslladat a la fiscalia els casos que poguessin ser constitutius de delicte per vulneració del dret d’accés a subministrament energètic. Alhora, es mantenen contactes constants amb Endesa, a qui s’ha demanat que se solucionin les mancances en el subministrament amb la màxima urgència. Així mateix, s’ha demanat a la Generalitat que exerceixi les funcions de control i sanció oportunes a les companyies, tal com preveu la legislació vigent.

Des de Terrassa, l’alcalde Jordi Ballart ha assegurat: “No podem permetre que continuïn aquests talls i hem d’exigir responsabilitats. Hem de poder disposar d’una xarxa en condicions, que no falli, i que a més no ho faci en moments de fred intens com el que estem vivint”. En aquest sentit, des de Terrassa s’han previst diferents accions, com estudiar emprendre accions envers la companyia, amb denúncies a l’Agència Catalana del Consum i a la Direcció General d'Energia, Seguretat Industrial i Seguretat Minera; reclamar a la Generalitat i al Govern de l’estat una solució immediata, entomant responsabilitats; posar en marxa un dispositiu específic de suport a les persones afectades per poder tramitar les reclamacions a través de l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC), així com un servei d’informació i suport per poder rebre els avisos del veïnat que pateixi un tall de subministrament elèctric i no hagi pogut contactar amb la companyia.

A Sant Cugat del Vallès es produeixen talls puntuals, i tot i que no es tracta d’una situació estructural, l’alcaldessa Mireia Ingla reclama un servei just i eficient i també que la companyia faciliti un informe dels talls produïts.

En el cas de Barberà del Vallès, en els darrers dies s'han detectat talls de subministrament de llum a diferents carrers i baixades de tensió en diferents indrets de la ciutat. L’alcalde Xavier Garcés reclama més inversions a la xarxa elèctrica i destaca que fins i tot hi ha carrers del municipi que encara tenen pals de fusta, amb els problemes de mobilitat que això comporta.

Cerdanyola arrossega una problemàtica amb les infraestructures elèctriques des de fa molts anys. Des de l’arribada del nou govern s’han fet diverses reunions amb directius d’Endesa per reclamar solucions a aquesta problemàtica, però tot i la informació de la companyia elèctrica assegurant que està en marxa un procés de millora de la infraestructura, la situació no solament no ha millorat, sinó que ha empitjorat. Cerdanyola va patir un episodi especialment greu durant els aiguats de mitjans de desembre, amb talls continus a diferents barris de la ciutat. L’Ajuntament de Cerdanyola està estudiant accions legals contra la companyia elèctrica, juntament amb altres municipis que pateixen problemes en el servei des de fa anys.

A Ripollet  hi ha uns 200 habitatges afectats per aquests talls de subministrament. A la vista d’això, l'Ajuntament va adreçar un escrit a la companyia per tal de demanar explicacions i que es prenguessin les mesures oportunes per evitar aquestes situacions que tantes molèsties estan produint al veïnat. També es va elaborar un formulari personalitzat que es va posar a disposició de totes les persones que ho necessitessin, per tal que poguessin tramitar la reclamació davant la companyia de subministrament elèctric. Després d’aquestes actuacions i de les demandes d'explicacions i solucions per part de l'Ajuntament a Endesa, la companyia ja ha fet una actuació d'urgència per seccionar la xarxa i descongestionar-la, que ha consistit en la instal·lació de dos armaris de distribució a una de les zones més afectades.

A Montcada i Reixac, des de fa més de 9 mesos, el veïnat del barri de Can Sant Joan pateix interrupcions diàries del servei elèctric –algunes llars han arribat a tenir fins a nou talls en 15 dies–, que poden durar des de les 2 hores fins a un dia sencer. La manca d'energia també afecta l’enllumenat públic i provoca problemes viaris i de seguretat ciutadana. L’alcaldessa, Laura Campos, ha exigit a Endesa que realitzi el manteniment adequat de les instal·lacions obsoletes que té al municipi i que es troben, sobretot, als barris més populars. Per aquests motius, l’Ajuntament de Montcada i Reixac denunciarà la companyia al Departament d’Indústria de la Generalitat i a l'Agència Catalana de Consum per possible vulneració dels drets bàsics de la ciutadania i per l’incompliment de l’obligació de subministrament d’energia. 

A Castellar del Vallès, els veïns d’El Balcó de Sant Llorenç van passar la nit de cap d’any sense subministrament elèctric. Els problemes van començar cap a les 21 h, fins l’apagada total al voltant de la mitjanit. El subministrament no es va tornar a restablir fins a les 10.30 h del matí.

Per la seva banda, l’alcalde de Palau-solità i Plegamans, Oriol Lozano, ha denunciat la falta de manteniment i d’inversió per part d’Endesa i el fet que, un any després del temporal Glòria, encara resten inacabades obres de reparació. Ha qualificat d’inadmissibles els talls de llum soferts a la població durant la nit, amb el que això comporta per les famílies, i la pujada del preu de la llum en aquestes circumstàncies, i ha exigit solucions al Govern de l’estat.

A Polinyà, des de la tardor i, més habitualment, al mes de desembre, hi han hagut diversos microtalls i baixades de tensió, en ocasions de menys d’un segon. Temps suficient per a malmetre electrodomèstics i provocar altres conseqüències al sector comercial i empresarial del territori. Han afectat a tot el municipi de manera repetida. 

A Badia del Vallès,  Matadepera i Viladecavalls també s’han donat talls de llum en diferents barris o urbanitzacions.

 

El comerç rubinenc i els professionals autònoms, especialment afectats

L’Associació de Comerciants, Serveis i Restauració de Rubí denuncia que durant tot el mes de desembre del 2020 i gener del 2021, en plena campanya de Nadal, els comerços de la zona centre s’han vist afectats pels continus talls de llum registrats, els quals han impossibilitat dur a terme la seva activitat amb normalitat: “Són molts els dies que hem patit aquestes interrupcions, algunes de quatre o cinc hores de durada, i havent-hi dies en què aquests talls han durat tota la jornada, matí i tarda”, asseguren.

L’entitat també vol denunciar la resposta que els ofereix Endesa habitualment: “Quan hem hagut de contactar amb la companyia per tal d’avisar-los del tall de subministrament, per defecte ens responen que es tracta d’una avaria particular i que si han de desplaçar un tècnic, haurem d’abonar 80 euros per aquest concepte. I nosaltres sabem perfectament que som molts els afectats, tant comerços com veïns”.

El sector viu una situació molt complicada arran de la crisi econòmica derivada de la crisi sanitària i els continus talls de subministrament elèctric suposen un greuge molt gran, que es tradueixen en més pèrdues econòmiques pel petit comerç. I tot plegat, en un dels moments més importants de tot l’any, la campanya de Nadal.

L’Associació de Comerciants, Serveis i Restauració de Rubí demana a Endesa que solucioni de manera definitiva i immediata aquesta situació, que està ocasionant greus pèrdues, i reclama rebre el servei pel qual paguen.

Per la seva banda, Autònoms de Rubí fem pinya també lamenta aquesta situació, que impedeix als i les comerciants poder atendre els seus clients amb normalitat. “Ahir mateix, els operaris van estar treballant per solucionar una avaria des de les 7.30 h, però fins les 10 h no hi va haver un subministrament correcte per a tots els locals. Això fa que no puguem oferir el servei al 100%”. En aquest sentit, l’entitat se suma a les reivindicacions per tal que se solucionin les incidències en la major brevetat possible.