L’alcaldessa, durant la presentació de la jornada (foto: Ajuntament de Rubí – Localpres)

L’Ajuntament acosta les dades obertes als i les estudiants en el marc de la 2a Jornada de Govern Obert

Aquesta activitat s’ha complementat amb una gimcana de dades que han realitzat alumnes de 1r i 2n de batxillerat aquest mateix dimecres al matí

Aquest dimecres a la tarda s’ha celebrat la segona Jornada de Govern Obert de Rubí. Aquesta edició ha seguit la línia de treball encetada l’any passat, que passa per apropar les eines de govern obert a la ciutadania. A la primera edició es va fer un recorregut per les diferents plataformes que ofereix l’Ajuntament de Rubí en matèria de govern obert, mentre que enguany la temàtica s’ha centrat en les dades obertes i la formació.

La transparència i l’accés a la informació que genera el Consistori garanteixen la qualitat democràtica de l’administració i són indispensables per donar compte de la gestió pública a la ciutadania i promoure’n la participació.

Segons ha assegurat l’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, “mantenim intacte el compromís adquirit amb els nostres veïns i veïnes d’obrir de bat a bat les portes de l’administració perquè tothom hi tingui accés”. Avui, el portal de dades obertes de l’Ajuntament de Rubí conté 67 conjunts de dades, que l’equip de l’Oficina de Governança de dades revisa i actualitza constantment per tal de garantir-ne la qualitat.

L’aprovació del Pla Estratègic de Govern Obert i les bones avaluacions externes que l’Ajuntament obté cada any en el marc de la certificació InfoParticipa han convertit Rubí en un municipi de referència en termes de transparència. El Banc de Bones Pràctiques dels governs locals ha destacat també el Pla estratègic de Govern Obert com a exemple a seguir.

Aquesta segona Jornada de govern obert, com la primera, ha volgut apropar les eines de govern obert a la ciutadania i fer-les comprensibles. La trobada d’enguany ha girat entorn de tot allò que poden aportar les dades obertes a la formació, tant d’alumnes de secundària com d’altres formacions superiors, a docents i a centres escolars. “Perquè Rubí també manté un compromís amb la seva comunitat educativa, per promoure l’excel·lència educativa i dotar de com més eines millor els nostres estudiants”, ha comentat l’alcaldessa.

Els i les joves d’avui són la ciutadania del futur i estan permanentment connectats a un doll sense aturador d’informació difícilment contrastable. Per aquest motiu, aquest dimecres s’ha explicat la utilitat de les dades obertes pels i les estudiants, pels docents i en general per les famílies. “Amb activitats com aquesta el que fem és empoderar la ciutadania del futur, que volem informada i crítica. Perquè només així tindrem veïns i veïnes plenament capaços de participar en la vida política i social de la ciutat”, ha declarat Martínez.

Sota el títol #Dadesobertes i formació, les diferents intervencions han tractat les dades obertes de l’Ajuntament de Rubí i d’altres administracions i quina utilitat poden tenir pels centres educatius. Personal del Servei d’Informàtica i de la Unitat de Govern Obert del Consistori rubinenc han explicat com són i d’on sorgeixen les dades obertes que ofereix l’Ajuntament i com accedir-hi. De la seva banda, la cap de Dades Obertes de la Secretaria de Govern Obert de la Generalitat de Catalunya, Xesca Serra Cursach, ha parlat del programa OpenCohesionSchool per a instituts de secundària. I per últim, la periodista i experta en visualització de dades i cofundadora d’Storydata, Eli Vivas Soto, ha mostrat les utilitats que els centres educatius poden trobar en les dades obertes.

Com ha explicat la regidora de Transparència, Elena Montesinos Pujante, “fer difusió i posar a l’abast de la ciutadania la informació, no només que existeix, sinó també com accedir-hi, forma part dels objectius del Pla estratègic de govern obert. I aquesta jornada és una de les eines per fer-ho”.

 

Gimcana adreçada a l’alumnat

Aquest mateix dimecres al matí s’ha fet una gimcana de dades amb alumnes de 1r i 2n de batxillerat. Els i les participants han hagut de resoldre un plantejament fent ús del portal de dades obertes de l’Ajuntament, acompanyats per personal del Servei d’Informàtica municipal, que els han guiat a través de la cerca de dades.

Després, l’experta Eli Vivas Soto, d’Storydata, els ha explicat de forma pràctica com fer mapes, gràfiques o qualsevol altre visualització partint de les dades obtingudes. “Jo, com a periodista, sóc usuària de dades obertes. I ens van demanar que féssim aquesta transferència de coneixement als alumnes. L’Ajuntament de Rubí, des de fa molt temps, és pioner en tot el que té a veure amb la transparència i les dades obertes”, ha assegurat Vivas, que ha afegit: “Es va començar per la fase d’obrir les dades i ara toca que la ciutadania aprengui a fer servir aquestes eines. I què millor que fer pedagogia amb alumnes de batxillerat, que són el nostre futur”.

L’activitat s’ha enregistrat en vídeo i passarà a formar part dels materials didàctics dels instituts rubinencs, que podran replicar la gimcana i la classe de visualització durant el curs.