Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

L’Ajuntament de Rubí sensibilitza els sectors de la restauració i el comerç a nivell ambiental El Consistori ha dut a terme una campanya a un miler d’establiments de la ciutat per mantenir-los informats dels seus drets i deures en matèria de residus, entre d’altres https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

L’Ajuntament de Rubí sensibilitza els sectors de la restauració i el comerç a nivell ambiental

El Consistori ha dut a terme una campanya a un miler d’establiments de la ciutat per mantenir-los informats dels seus drets i deures en matèria de residus, entre d’altres

Un dels aspectes en què s’ha incidit durant les visites ha estat la correcta separació dels residus.
Un dels aspectes en què s’ha incidit durant les visites ha estat la correcta separació dels residus

L’Ajuntament de Rubí ha dut a terme una campanya de sensibilització ambiental a 1.030 establiments de la ciutat. L’objectiu d’aquesta iniciativa ha estat mantenir informat el sector comercial dels seus drets i deures en matèria de residus, implicar els restauradors i els comerciants en les accions de sensibilització ambiental i promocionar una xarxa de reparadors i d’establiments que fomentin la reutilització i el reciclatge a la ciutat.

El Consistori ha optat per visitar 1.030 establiments dels prop de 1.700 comerços registrats a Rubí, prioritzant aquells que són grans generadors de residus, com ara els bars i restaurants, cafeteries, granges i establiments de menjars preparats –l’activitat dels quals genera residus en totes les fraccions–; i els comerços relacionats amb l’alimentació –supermercats, forns de pa, peixateries, carnisseries i fruiteries–. També s’han inclòs a la campanya altres tipologies de comerç, com ara basars, drogueries, perfumeries, ferreteries, floristeries, botigues de mobles, joieries, papereries i botigues de moda, així com comerços especialitzats en reparacions i la reutilització de productes de segona mà.

Durant quatre mesos, un educador ambiental ha visitat presencialment tots aquests establiments, oferint-los informació sobre l’ordenança que fa referència al pagament de tributs per la recollida selectiva dels residus municipals (explicació de la taxa de residus, de les reduccions a les quals es poden acollir, informació sobre la correcta separació de les fraccions, dels itineraris de recollida de paper i cartró, etc). Les visites s’han complementat amb informació específica per a cada tipologia de comerç. També s’ha difós la campanya Fem un bon ús alimentari que duu a terme l’Ajuntament per prevenir el malbaratament alimentari i s’ha recollit informació sobre la reparació i la reutilització.

Ampli coneixement de la recollida de residus
En un 89% dels comerços visitats s’ha detectat que els comerciants coneixen el cicle de recollida dels residus i manifesten que participen activament en aquest procés.

En un 9% dels comerços enquestats s’han palesat diverses incidències a l’hora de realitzar correctament la recollida selectiva, principalment per desconeixement. Un dels errors més freqüents és confondre les fraccions resta i orgànica i creure que es tracta de la mateixa fracció. També s’ha detectat que diversos bars i restaurants no sabien que el marro del cafè s’ha de dipositar al contenir de l’orgànica. Pel que fa a aquest tipus d’incidències, on existeix la intenció de reciclar correctament però hi ha una manca de coneixement, s’han proporcionat totes les eines i les indicacions adequades als comerciants i, en una segona visita, s’ha comprovat que havien quedat resoltes.

Per últim, s’ha evidenciat que el 2% de comerços restants no tenen intenció de fer una correcta separació dels residus, ja que estan en desacord amb la taxa de residus municipal.