L’Ajuntament reforça els serveis adreçats als comerciants
La nova programació de fires i mercats inclou activitats fora de l’illa de vianants, com la Festa del Comerç o la Fira medieval de Sant Jordi Parc
El regidor de Comerç, Jaume Buscallà, ha presentat aquest dimarts el nou Catàleg de serveis de l’àrea, del qual se’n distribuiran properament 2.000 exemplars. La publicació recull informació bàsica sobre l’ampli ventall de serveis que l’Ajuntament posa a disposició del teixit comercial, com ara la programació de fires i mercats, l’oferta de subvencions i premis, o les diferents campanyes de dinamització, entre d’altres.
El catàleg d’aquest 2015 reflecteix l’aposta del Servei de Comerç per reforçar alguns dels seus àmbits d’actuació però també per obrir-ne de nous. Així, entre les campanyes que s’hi destaquen, figura un projecte de dinamització de locals buits que té com a objectiu fer una diagnosi detallada de l’oferta actual que permeti planificar la seva ocupació d’una manera més estratègica. “Aquest projecte és fruït de la inquietud de veure que hi ha molts espais que queden buits, alguns d’ells de dimensions molt grans [...], i que cal aprofitar aquesta oportunitat per fer-ne una planificació correcta [...] per tal que el comerç sigui més cohesionat i més competitiu”, ha explicat el regidor.
Després d’acotar la zona objecte d’aquest projecte, es farà un treball de camp per detectar els locals disponibles. A continuació, aquests es georeferenciaran amb l’objectiu de poder-los situar gràficament sobre el mapa. En una fase posterior de la diagnosi, s’analitzarà la tipologia d’activitats comercials i d’empreses de serveis de la zona, així com els fluxos de vianants.
Entre les noves línies d’actuació de l’àrea també es contempla un projecte de dinamització adreçat específicament al sector de l’hostaleria i la restauració. Segons ha explicat Buscallà, “la ciutat té una oferta de restaurants i bars molt bona, de molta qualitat, però moltes vegades partim de la idea que no és així [...]. Estem treballant per veure si en un futur, liderat pels mateixos restauradors i amb el suport de l’Ajuntament, es pot fer una oferta perquè la gent se n’adoni que el millor lloc per dinar o sopar és la seva ciutat”.
Les polítiques comercials de l’Ajuntament per aquest 2015 també presenten com a novetat l’increment en 7.000 euros de les subvencions per a la millora dels comerços, que ara sumen un total de 27.000 euros. Pel que fa al Premi a les millors iniciatives comercials, que arribarà enguany a la seva tercera edició, es manté la dotació de 5.000 euros per a cadascun dels dos establiments guanyadors.
Nova programació de fires i mercats
Per segon any consecutiu, l’Ajuntament ha dissenyat una programació de fires i mercats en col·laboració amb les associacions de comerciants. El calendari dóna continuïtat a moltes de les activitats d’èxit del 2014, com ara la Fira de la cervesa artesana i del formatge (15, 16 i 17 de maig) o la Fira del vi (24 i 25 d’octubre), i reforça les propostes organitzades pels mateixos comerciants, com per exemple les fires Foraestocs (14 de març i 19 de setembre), La Botiga al Carrer (20 de juny), La Nit Oberta (17 de juliol) o El Mercat viu de nit (19 de setembre).
Enguany s’estrenaran també algunes activitats, com és el cas de la fira Do it yourself (20 de juny) o la Fira de teràpies alternatives, salut i estètica (14 i 15 de novembre), i s’apostarà per la descentralització d’algunes propostes: el 3 d’octubre tindrà lloc la Festa del Comerç a la Rambla del Ferrocarril, mentre que els dies 29, 30 i 31 de maig es durà a terme la Fira Medieval de Sant Jordi Parc. També es preveu ubicar algunes de les activitats a les proximitats del Mercat Municipal i a la zona del Progrés.
Altres serveis
El Catàleg de Serveis 2015 també repassa de manera sintètica altres polítiques comercials de l’Ajuntament, com ara la formació i l’assessorament personalitzat adreçats als comerciants o els diferents canals de difusió de què disposa aquest col·lectiu. Entre aquests destaca la nova app del comerç de Rubí, un servei gratuït per a un màxim de 400 negocis que entrarà en funcionament properament. A data d’avui, prop d’una norantena d’establiments de la ciutat ja s’hi han donat d’alta per poder fer servir aquesta nova eina de promoció.
“Troba el teu joc preferit als comerços de Rubí”
Coincidint amb la presentació del nou Catàleg de Serveis de Comerç, Buscallà també ha donat a conèixer la nova campanya Troba el teu joc preferit als comerços de Rubí, que es posarà en marxa el proper 23 de febrer. La iniciativa, que es duu a terme gràcies a la col·laboració de la regidoria de Política Lingüística, el Servei Local de Català (SLC) i la Federació d’Associacions de Comerciants i Gremis de Rubí (FACGR), vol donar a conèixer a la població el vocabulari relacionat amb els jocs tradicionals, fomentar la recuperació d’aquests passatemps i, alhora, dinamitzar els eixos comercials de la ciutat.
Els participants a la campanya hauran de localitzar sis noms de jocs tradicionals als aparadors dels establiments col·laboradors i apuntar-los en una cartilla que caldrà segellar a l’interior dels comerços. Un cop emplenada, els ciutadans hauran d’escriure a la cartilla quin és el seu joc preferit i dipositar-la a qualsevol de les urnes instal·lades en aquestes botigues, a la Biblioteca Municipal Mestre Martí Tauler i al Servei Local de Català.
Amb totes les cartilles rebudes, se celebrarà un sorteig de tauletes i jocs gentilesa de la FACGR i dels establiments participants. El període de participació finalitzarà el 20 de març i el lliurament de premis tindrà lloc el dia 26.
Tot i que la iniciativa s’adreça a tota la població, se’n farà una difusió especial a les escoles, especialment entre l’alumnat de 3r, 4t i 5è de primària.
La campanya Troba el teu joc preferit als comerços de Rubí pren el testimoni d’una iniciativa anterior que, en aquell cas, convidava els rubinencs a trobar la seva paraulassa preferida. Enric Pallarès, membre de la junta de la FACGR, ha recordat que aquella “va ser una experiència molt positiva [...]. Va ser un èxit espectacular, va haver-hi moltíssima participació [...], va bellugar molta gent que va entrar a les botigues”.