L’Ajuntament treballarà el dispositiu de seguretat per a grans esdeveniments per millorar-lo de cara a la propera Festa Major
Aquest dijous s’ha celebrat un ple extraordinari en què el Govern local ha tornat a detallar el Pla d’autoprotecció previst pel concert de LOS40 Primavera Pop
L’Ajuntament de Rubí ha celebrat un ple extraordinari aquest dijous a la nit per abordar el dispositiu de seguretat organitzat en el marc del festival LOS40 Primavera Pop, que va tenir lloc el dissabte 2 d’abril a l’Escardívol. La convocatòria de la sessió extraordinària, sol·licitada per un grup municipal, s’ha mantingut malgrat que al ple ordinari corresponent al mes d’abril ─celebrat unes hores abans─ l’equip de govern ja ha detallat el Pla d’autoprotecció de l’esdeveniment.
La regidora de Seguretat Ciutadana i Protecció Civil, Marta Oliva Martín, així com els portaveus de tots els grups municipals, han començat la seva intervenció lamentant l’accident que va succeir després del concert i han expressat el condol a la família i amics de la víctima.
Durant el seu torn de paraula, la responsable del Servei de Seguretat Ciutadana i Protecció Civil també ha aprofitat per agrair la tasca de la Policia Local, tant el dia del sinistre com les jornades posteriors, així com de les policies locals dels municipis veïns i dels Mossos d’Esquadra. La investigació del cos de seguretat rubinenc va permetre localitzar el vehicle implicat en l’accident i posar a disposició judicial el presumpte culpable.
El dispositiu de seguretat, com ha explicat Oliva Martín, es va preparar tenint en compte els antecedents de les edicions anteriors del festival i preveient un augment de l’afluència a l’activitat després de les restriccions derivades de la pandèmia. Així, “sobre el dispositiu que està establert al Pla d’autoprotecció per normativa, es va fer un increment del personal de seguretat privada de 8 vigilants més”. En aquest increment del dispositiu també en van formar part 21 controladors d’accés, 6 voluntaris de Protecció Civil, 17 efectius de la Policia Local i 3 unitats d’ordre públic del cos de Mossos d’Esquadra.
Cap a les 20 h, segons ha explicat la regidora, els accessos més propers al centre ja es mostraven bastant plens, motiu pel qual es va adreçar les persones al pont del c. Cadmo. Minuts després, es va optar per limitar aquest accés per evitar que s’omplís de forma descontrolada i es va tallar al trànsit per garantir la seguretat de les persones que s’esperaven en aquesta zona. Unes 200 persones van accedir al recinte, però en cap cas es van omplir els espais disponibles, segons ha confirmat la regidora. Posteriorment, es van gestionar els fluxos de persones des d’un segon cercle més allunyat i que ja estava previst.
“No es va superar l’aforament màxim previst en cap cas i estava previst que els carrers adjacents, de vianants o tallats al trànsit, poguessin acollir les persones que estaven esperant al carrer, és a dir, que la zona de l’Escardívol disposava de vies d’evacuació per a més de 18.000 persones”, ha assegurat Marta Oliva Martín.
L’equip de govern ja va traslladar tota aquesta informació als grups municipals en el marc d’una Junta de portaveus, amb presència del cap de la Policia Local i del responsable de Protecció Civil municipal. I ho ha tornat a fer aquest mateix dijous al ple ordinari del mes d’abril.
Tot i així, Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) ha expressat el seu desig de mantenir la convocatòria del ple extraordinari que havia sol·licitat dies enrere. El seu portaveu, Xavier Corbera Gaju, ha lamentat que la sessió plenària s’hagi convocat a les 23 h i ha llançat una pregunta a l’equip de govern: “La ciutat estava preparada per acollir un esdeveniment d’aquestes característiques?”. Segons el republicà, l’Ajuntament va publicitar àmpliament el concert, tot i que “el diari El País, per exemple, va publicar que es preveia que se sobrepassaria la xifra de les 15.000 persones”. ERC ha evidenciat les diferències entre el concert que es va fer a Rubí, gratuït, i el que es va celebrar a Madrid, de pagament i amb “molta més informació sobre temes de mobilitat i accessos al recinte”. Xavier Corbera Gaju ha finalitzat la seva intervenció reclamant disposar de tota la informació possible sobre el dispositiu de seguretat.
De la seva banda, la portaveu de l’Alternativa d’Unitat Popular (AUP), Betlem Cañizar Bel, ha demanat a l’equip de govern informació sobre la gestió de la mobilitat, no tant en el concert en si, sinó pel que fa al moviment de cotxes i de persones: “Agrairíem que ens expliquin què es va preveure, per tal de poder millorar el dispositiu, i més tenint en compte que ara tornarem a tenir la Festa Major, amb molta afluència de persones”. L’AUP considera que en l’organització d’un esdeveniment d’aquestes característiques cal preveure la gestió de la mobilitat “perquè la majoria de la gent ve amb cotxe, perquè no tenim trens radials. [...] I el cotxe mai pot ser el rei de cap esdeveniment”. L’AUP ha plantejat propostes de millora a l’equip de govern, que s’estudiaran. “Sempre hi pot haver un accident, però cal disposar del màxim d’eines possibles per evitar-ho”, ha conclòs Cañizar Bel.
Veïns per Rubí (VR) ha lamentat la gestió de la comunicació que el Govern local va fer en relació a l’accident de trànsit. El seu portaveu, Antoni García Berea, s’ha mostrat “sorprès pel fer que el Pla d’autototecció no contemplés cap control a la carretera C-1413 i que no es valorés cap risc”, tenint en compte que hores abans de l’inici del concert, com ha dit, ja hi hagués molts cotxes estacionats al voral d’aquesta via comarcal. “S’ha produït un fet tràgic, del qual s’han de derivar mesures per evitar riscos innecessaris”, ha assegurat el portaveu de VR.
Ciutadans-Partido de la Ciudadanía (Cs) també ha lamentat tant l’hora de la convocatòria del ple extraordinari com la gestió de la comunicació de l’accident que va fer el Govern municipal. Segons el portaveu de la formació taronja, Roberto Martín Martín, “hem sobreestimat la nostra capacitat a l’hora d’assumir un esdeveniment d’aquestes característiques”. El regidor ha assegurat que hi havia la previsió de superar el nombre de persones assistents d’edicions anteriors i ha comentat que la C-1413 és una via habitual on la gent hi aparca en aquest tipus d’esdeveniments amb una gran afluència de públic, com ara la Festa Major. “Aquest fet ens ha de servir per ser mes prudents i per no voler posar Rubí al mapa a qualsevol preu”, ha afirmat Roberto Martín Martín.
Per últim, l’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez, ha explicat que l’Ajuntament treballarà amb el Servei de Carreteres de la Generalitat de Catalunya ─el titular de la C-1413─ per veure quines actuacions es poden dur a terme quan s’organitzen esdeveniments amb una gran afluència de públic a la zona de l’Escardívol, com ara la col·locació de tanques new jersey, entre d’altres. La primera edil ha donat a conèixer que es convocarà una reunió monogràfica amb tots els grups municipals per tractar aquesta qüestió i, concretament, el dispositiu de seguretat de cara a la propera Festa Major: “Treballarem de forma compartida, amb la base d’uns documents tècnics oberts, per tal d’incorporar les aportacions dels grups que s’estimin”.
Segons ha avançat Martínez Martínez, hi ha la proposta d’habilitar tres zones d’aparcament dissuasius connectats al centre mitjançant busos llançadora. “Buscarem la manera de millorar la mobilitat al voltant dels diferents escenaris de Festa Major. Hem de tenir en compte que són més dies i que hi ha més espais, i que la mobilitat interna és diferent que a LOS40 Primavera Pop, que és un recinte més acotat”.