L’app de la zona taronja registra prop de 12.000 descàrregues durant els dos primers mesos de funcionament
Després del període inicial d’adaptació al nou sistema, a partir de l’1 d’abril s’intensificaran els controls d’estacionament en aquestes places
Des que, l’1 de febrer, van entrar en funcionament les noves places de la zona taronja i el nou sistema per obtenir el tiquet d’aparcament gratuït, 11.765 persones han descarregat l’app Parkunload per marcar l’inici i la finalització de l’estacionament en aquestes places. Segons les dades que ofereix el sistema, s’ha generat una mitjana de 512 tiquets diaris, amb un índex de rotació de 2,9.
El 74% de les descàrregues de l’app s’han fet des de dispositius Android, mentre que el 26% restant s’ha instal·lat en dispositius iOS.
“Les prop de 12.000 descàrregues que ha registrat l’app durant aquests dos primers mesos ens indiquen que la prova pilot relativa al nou sistema d’estacionament gratuït regulat ha estat un èxit”, ha assegurat el regidor de Mobilitat, Rafael Güeto Ortiz. "La nova zona taronja ha tingut una bona acollida entre la població, que té l’opció de poder aparcar el seu vehicle sense cost a zones d’alta demanda per poder fer gestions i compres a la zona”.
La zona taronja funciona de dilluns a dissabte, de 9 a 13.30 h i de 16.30 a 20.30 h. En aquestes franges horàries, les persones que vulguin aparcar en aquestes places han d’obtenir un tiquet d’estacionament gratuït a través de l’app Parkunload o bé accedint a www.parkunload.com/start/. En tots dos casos, cal indicar l’hora d’inici de l’estacionament. Gràcies a la tecnologia Bluetooth, el sistema detecta automàticament el codi de la zona on s’hagi estacionat. Aquest codi també es pot introduir de forma manual, tenint en compte que cada zona compta amb un identificador específic, que es pot localitzar a les senyals de la zona taronja de cada zona.
L’ús d’aquest sistema permet al Consistori disposar d’una informació molt valuosa per poder millorar el servei. Entre d’altres, aquesta eina smart possibilita tenir un control en temps real dels llocs d’aparcament buits i poder fer una anàlisi dels hàbits d’estacionament de les persones usuàries ─quines són les places amb una major demanda, quines franges horàries són les més utilitzades, etc.─, entre d’altres. Tota aquesta informació es perdria si no s’utilitzés aquesta tecnologia, motiu pel qual l’hora d’inici de l’aparcament a la zona taronja no es pot senyalitzar mitjançant una nota o a través del rellotge de cartró que es feia servir anteriorment. Les persones que no disposin d’un telèfon intel·ligent o bé no vulguin fer servir aquest sistema, tenen a la seva disposició la resta de places d’estacionament de què disposa la ciutat.
Durant els dos primers mesos de funcionament del nou sistema per obtenir el tiquet d’estacionament a la zona taronja, s’ha establert un període informatiu per tal que les persones usuàries s’habituessin a les noves condicions d’ús. Un cop passat aquest termini, a partir de l’1 d’abril, les persones que aparquin a les places senyalitzades sense obtenir tiquet o que excedeixin els 90 minuts d’estacionament permès podran ser multades.
La conversió de l’anterior zona blava ─de pagament─ en zona taronja ─sense cost─ busca afavorir la rotació i maximitzar l’ús de cada plaça d’aparcament sense que això suposi un cost per a les persones usuàries. Aquesta mesura forma part del Pla de reactivació de ciutat i va en la línia del que marca el Pla de mobilitat urbana sostenible de Rubí.
Zona de càrrega i descàrrega
Aquest sistema també s’utilitza a cinc zones de càrrega i descàrrega perimetrals de l’illa de vianants, amb la doble voluntat d’afavorir la rotació de vehicles i de conèixer quin ús se’n fa per poder aplicar millores.
La limitació d’estacionament és de 30 minuts i l’entrada i la sortida s’han de marcar a través de l’app Parkunload, sempre dins de l’horari de càrrega i descàrrega establert (de dilluns a divendres, de 8 a 14 h i de 17 a 20 h, i dissabtes, de 8 a 14 h).
Les zones on cal fer servir l’app són les del c. Prim (pl. Doctor Pearson), el c. Cal Gerrer (davant del Mercat), el c. Magí Raméntol, el c. Prat de la Riba (entre el c. Vapor i el c. Cadmo) i el c. Sant Joan (entre el c. Sant Sebastià i el c. Santa Llúcia).
La zona d’estacionament més utilitzada ha estat la del c. Cal Gerrer, amb 123 tiquets, seguida de la situada al c. Prim, amb 101 tiquets. La menys usada ha estat la del c. Magí Raméntol, amb 76 tiquets.
Després del període informatiu inicial, a partir de l’1 d’abril s’intensificaran els controls en aquestes zones. Tenint en compte que la majoria de persones usuàries de les zones de càrrega i descàrrega són proveïdors i distribuïdors de fora de Rubí, es reforçarà la comunicació d’aquest nou sistema a través dels i les comerciants de la ciutat.