L’Estudi anual de satisfacció ciutadana i coneixement de la ciutat 2021 complementa les dades de l’enquesta amb un Focus Group
Aquesta dinàmica de grup, que permet obtenir dades qualitatives i que es repetirà cada any després de l’enquesta, s’ha centrat en dos segments de població, un dels quals format exclusivament per dones
L’Ajuntament de Rubí realitza anualment un estudi de satisfacció ciutadana i de coneixement de la ciutat mitjançant enquesta per tal de conèixer l’opinió dels rubinencs i rubinenques sobre la seva relació amb la ciutat, els serveis municipals i l’evolució del municipi durant el darrer any. Amb l’objectiu d’ampliar aquesta investigació quantitativa, enguany l’enquesta s’ha complementat amb una metodologia qualitativa per tal d’aprofundir en les respostes donades per la ciutadania.
En aquest sentit, al juny es van dur a terme dues sessions de Focus Group, una tècnica de dinamització grupal que ha permès conèixer els matisos de les valoracions fetes per la ciutadania en el marc de l’enquesta i aconseguir informació complementària per millorar els serveis municipals i les polítiques públiques.
La dinàmica grupal es va segmentar en dos grups d’entre 8 i 12 persones cadascun, tal com estableix aquesta metodologia d’investigació. El primer estava format per població general, mentre que el segon estava integrat específicament per dones, amb l’objectiu de reforçar l’anàlisi amb perspectiva de gènere.
El guió dels dos Focus Group es va centrar en quatre blocs corresponents a l’estructura de l’enquesta de l’Estudi de satisfacció ciutadana i coneixement de la ciutat 2021, on es van tractar els següents temes: bloc 1 – Satisfacció de viure a Rubí (què li agrada més de Rubí i què no li agrada); bloc 2 – Problemes que més li preocupen (com els resoldria); bloc 3 – Com veu Rubí respecte fa un any (impressió de l’actuació de l’Ajuntament, valoració de l’equip de govern i de l’alcaldessa) i bloc 4 – Per quins mitjans s’informa de l’actualitat de Rubí (valoració dels serveis municipals, via pública ─neteja, asfalt, soroll─ i mobilitat ─bus, trànsit, aparcament─).
"Aquest any no ens hem volgut quedar només amb la dada numèrica que ofereix l’enquesta de satisfacció ciutadana, sinó que hem volgut fer un pas més i aprofundir de forma qualitativa en els resultats", ha assegurat l’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez. "El Focus Group es mostra com la millor opció per a captar els matisos de la informació obtinguda gràcies a l’enquesta i sobre la qual volem aprofundir".
Durant el Focus Group es produeix una interacció entre les persones participants que genera un debat espontani que es retroalimenta i que promou la conversa. Es tracta d’un debat moderat que es va focalitzant en els temes a tractar.
Les persones que han participat en aquest tipus de dinàmica de grup ho han fet gràcies a un procés de selecció directa i personal a peu de carrer a tots els districtes a través de les agents pels civisme; de trucades directes a través del Registre de Participació Ciutadana i després d’informar-se de la convocatòria a les xarxes socials de l’Ajuntament.