La coeducació omple l'auditori de la biblioteca en una jornada professional
120 professionals de l'educació, majoritàriament de centres de Rubí, s'han trobat aquest dissabte per repensar els models educatius i per incorporar la perspectiva de gènere a les aules
La I Jornada de Coeducació de Rubí ha omplert aquest dissabte l’aforament de l’auditori de la Biblioteca Mestre Martí Tauler. 120 professionals de l'educació, majoritàriament dones i de centres de Rubí, s'han trobat per repensar els models educatius i per incorporar la perspectiva de gènere a les aules. La iniciativa s’ha organitzat conjuntament entre el grup motor de coeducació de Rubí, el Servei Educatiu del Vallès Occidental III i l’Ajuntament de Rubí. La proposta tenia un doble objectiu: formar i donar eines a la comunitat educativa per tal que pugui incorporar la perspectiva de gènere a les aules i construir centres educatius coeducadors i impulsar la xarxa comunitària i educativa en el disseny i desenvolupament d’accions coeducadores als centres i a la ciutat.
La jornada de dissabte és la tercera proposta del Grup Motor en Coeducació format per professionals de l’educació de la ciutat, que ja ha organitzar una exposició sobre la prevenció de les violències masclistes i una xerrada participativa amb alumnat sobre diversitat afectiva, sexual i de gènere. “Us dono les gràcies per la feina feta fins ara, des del grup motor si en formeu part, i des de les aules treballant per la coeducació cada dia, vetllant perquè els nens i nenes puguin ser amb llibertat allò que vulguin ser. La coeducació és un compromís amb el futur. Només amb una ciutadania que pugui créixer de manera realment lliure podrem erradicar l’assetjament, les discriminacions i les violències i viure en un món més igualitari i més just”, ha dit l’alcaldessa Ana María Martínez Martínez en el moment d’obrir la jornada. Maite Ferrer Morera, inspectora de Serveis Educatius de Vallès Occidental III ha coincidit amb la màxima edil a destacar que “l’objectiu de la coeducació és canviar el món garantint l’educació de qualitat i la igualtat de gènere, dos objectius que també formen part dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)”.
Abans d’iniciar la jornada, les i les assistents han fet un minut de silenci per les víctimes de violència masclista d’aquest any.
Coeducació pràctica
La trobada s’ha estructurat al voltant d’una conferència i dos tallers pràctics. Amparo Tomé González ha desenvbolupat la ponència inicial sota el títol La coeducació avui en dia. Tomé González és professora de professora de Sociologia de l’Educació a la Universitat Autònoma de Barcelona, investigadora i formadora especialista en educació i gènere ha estat vinculada a diferents projectes d’educació i gènere per a les conselleries d’Educació i instituts de les Dones de tot el territori espanyol.
Després, els i les assistents han pogut assistir a dos tallers simultanis Com treballar als centres la coeducació, a càrrec de Carmen Ruiz Repullo i Estereotips i joc, a càrrec de Yolanda Domínguez Rodríguez. Ruiz Repullo és professora de sociologia a la Universitat de Granada; investigadora i formadora de coeducació i prevenció de les violències masclistes i violència sexual en adolescents i joves per a diferents organismes públics. Domínguez Rodríguez és artista visual i experta en comunicació i gènere, autora del llibre Maldito estereotipo.