Rubí reclama la segona estació de ferrocarrils a La Llana
L’Ajuntament de Rubí i l’entitat Fem Vallès han formalitzat aquest divendres la Declaració de Can Serra que reivindica aquest equipament amb el suport del Ple de l’Ajuntament i agents econòmics i socials del territori
L’Ajuntament de Rubí i l’entitat Fem Vallès han formalitzat aquest divendres la Declaració de Can Serra que insta la Generalitat de Catalunya a construir una segona estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) al Polígon d’Activitat Econòmica de La Llana. El text compta amb el suport de totes les forces polítiques del Ple de l’Ajuntament de Rubí i d’una àmplia representació del teixit econòmic i social de Rubí i de la comarca.
La construcció d’una segona estació dels FGC a Rubí és una reclamació amb més de 15 anys de recorregut. El primer estudi sobre el seu interès va ser encarregat el 2007 per l’Ajuntament en el marc del POUM i ja va concloure que la rendibilitat de la inversió era positiva. Des de llavors, la idea s’ha anat perfilant i ha estat incorporada en diverses ocasions en la planificació del govern català. Hi ha fet referència el Pla territorial metropolità de Barcelona 2010, el Pla director d’infraestructures 2011-2020, el Pla director d’infraestructures 2021-2030 i el Pla específic de mobilitat del Vallès 2021. Malgrat això, el projecte mai s’ha dotat pressupostàriament i no s’ha arribat a fer l’estudi constructiu.
La Declaració de Can Serra recorda que Rubí, malgrat ser un dels municipis més poblats del Vallès, amb 78.500 habitants (2021), només disposa d’una estació de FGC al sud de la trama urbana i que, per tant, ofereix una cobertura deficient a bona part de la ciutat. “D’arguments no ens en falten. Les dades ens avalen. I per això no podem ajornar més les solucions. Si volem incrementar l’ús del transport públic, cal que serveis com el ferroviari ofereixin una millor cobertura i que estiguin ben dimensionats. I, en aquest sentit, la construcció de noves estacions allà on són necessàries és vital. La nostra ferma decisió és no deixar morir el projecte de l’estació de La Llana, treure’l del calaix on ha estat relegat i insistir a la Generalitat perquè el doti econòmicament i l’executi”, ha argumentat l’alcaldessa Ana María Martínez Martínez durant l’acte de presentació del text als mitjans de comunicació. Manel Larrosa Padró, portaveu de l’Associació Fem Vallès, ha destacat que la segona estació a Rubí és imprescindible i prioritària: “No hi ha en tota la línia de ferrocarrils del Vallès cap altre punt on les xifres de demanda previstes siguin comparables amb les de La Llana. Sobresurt espectacularment”.
L’estació de La Llana s’ubicaria al carrer del Castell, a 1,8 km de l’estació actual, i donaria servei a l’àmbit nord i nord-oest del municipi. La demanda prevista de l’estació de La Llana és de 4.100 persones per dia feiner. Ramon Talamàs Jofresa, president de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa, ha posat l’accent en els beneficis que suposaria aquesta infraestructura pel teixit empresarial: “Rubí és una ciutat industrial i la indústria i els seus treballadors necessiten de mitjans de transport eficients i sostenibles. Aquesta segona estació suposaria una inversió d’una mica més de 16 milions d’euros, la relació cost-benefici és molt bona”. En el mateix sentit, Antoni Abad Pous, president de Fem Vallès també s’ha referit a la urgència de la segona estació a Rubí per a la indústria: “A la indústria s’hi ha d’anar a treballar. La indústria és presencialitat. Aquesta segona estació a La Llana l’hem de veure com un servei que necessiten tots els veïns i veïnes de Rubí, però també totes les persones que treballen en aquesta zona”.
Fins ara, la Declaració de Can Serra compta amb el suport de la Taula per la Competitivitat Industrial de Rubí, Fòrum Empresarial CECOT Rubí, Unió Empresarial Intersectorial-Cercle d’Empresaris, Consell Intersectorial d’Empresaris, Via Vallès, Sant Cugat Empresarial, Centre Comercial Baricentro, Enginyers Industrials de Catalunya, Consell de Col·legis d’Aparelladors, Arquitectes Tècnics i Enginyers d’Edificació de Catalunya, Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, Comissions Obreres; Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa, Col·legi d’Advocats de Terrassa, Circuit de Barcelona – Catalunya, Universitat d’Autònoma de Barcelona, Sagalés, Transports Urbans de Sabadell, Cambra del Vallès Oriental, Agrupació Catalana de Tècnics Urbanistes, Associació en favor del Transport Públic, Fundació per la indústria, Mútua de Terrassa i Moventia.