L’Ajuntament autoritza la UOC a accedir al projecte Quadre de comandament amb finalitats docents
Aquesta eina, adreçada a aquelles pimes interessades a millorar la seva gestió, permet visualitzar els indicadors més importants per gestionar una empresa.
L’Ajuntament de Rubí i la Universitat Oberta de Catalunya han signat un conveni que permet a la UOC accedir a l’enllaç electrònic del projecte Quadre de comandament amb finalitats docents. Concretament, la universitat catalana utilitzarà aquesta eina a les assignatures “Informàtica aplicada a la gestió' i 'Ús de sistemes d'informació en les organitzacions' del segon semestre d’aquest curs acadèmic.
El projecte Quadre de comandament, subvencionat pel consistori rubinenc i la Diputació de Barcelona, s’adreça a les pimes del municipi interessades a millorar la seva gestió. L’aplicació informàtica, impulsada per l’Oficina de Serveis a l’Empresa (OSE), permet visualitzar els indicadors més importants per gestionar una empresa.
Què és el quadre de comandament i com s’implementa?
Imaginem que un cotxe no portés indicador de velocitat ni del nivell d’oli. Quin control tindria el conductor sobre ell? Com evitaria multes i sancions i quan sabria que ha de canviar l’oli? Quina seguretat tindria? És el mateix amb qualsevol empresa sense quadre de comandament. Aquesta eina explica com està l’empresa i què s’ha de corregir. Indica, de forma gràfica, el grau de compliment de l’estratègia de l’empresa i de cadascun dels objectius que s’ha marcat.
Per poder elaborar un quadre de comandament, primer s’ha de definir l’estratègia de l’empresa. Es tracta d’un procés de reflexió que s’inicia establint la missió de la companyia (per tenir clar qui som, a què ens dediquem i quina és la raó de ser de l’organització), la visió (la imatge futura del que es vol que sigui l’empresa per saber on desitgem arribar) i els valors (els fonaments de l’organització que regulen el comportament de les persones que hi treballen).
També cal fer una anàlisi DAFO, una metodologia que permet analitzar la situació competitiva de l’empresa al mercat: situació externa, oportunitats i amenaces de l’entorn i les seves característiques internes.
Posteriorment cal decidir el camí que es vol emprendre, definint la línia estratègica. És aconsellable no decidir-ne més de dues. Aquestes línies estratègiques es quantifiquen mitjançant els objectius, que hauran de ser coherents i, sobretot, quantificables, per poder determinar si han estat assolits.
Un cop definits els objectius estratègics s’han de concretar per a les diferents perspectives associades a les àrees funcionals de l’empresa: clients, entorn, finances, processos, persones de l’organització... fixant les prioritats i convertint-les en objectius mesurables.
Totes les perspectives es construeixen amb la mateixa metodologia: es fixa l’objectiu, es busca l’indicador i la forma de calcular-lo.
El projecte Quadre de comandament, subvencionat pel consistori rubinenc i la Diputació de Barcelona, s’adreça a les pimes del municipi interessades a millorar la seva gestió. L’aplicació informàtica, impulsada per l’Oficina de Serveis a l’Empresa (OSE), permet visualitzar els indicadors més importants per gestionar una empresa.
Què és el quadre de comandament i com s’implementa?
Imaginem que un cotxe no portés indicador de velocitat ni del nivell d’oli. Quin control tindria el conductor sobre ell? Com evitaria multes i sancions i quan sabria que ha de canviar l’oli? Quina seguretat tindria? És el mateix amb qualsevol empresa sense quadre de comandament. Aquesta eina explica com està l’empresa i què s’ha de corregir. Indica, de forma gràfica, el grau de compliment de l’estratègia de l’empresa i de cadascun dels objectius que s’ha marcat.
Per poder elaborar un quadre de comandament, primer s’ha de definir l’estratègia de l’empresa. Es tracta d’un procés de reflexió que s’inicia establint la missió de la companyia (per tenir clar qui som, a què ens dediquem i quina és la raó de ser de l’organització), la visió (la imatge futura del que es vol que sigui l’empresa per saber on desitgem arribar) i els valors (els fonaments de l’organització que regulen el comportament de les persones que hi treballen).
També cal fer una anàlisi DAFO, una metodologia que permet analitzar la situació competitiva de l’empresa al mercat: situació externa, oportunitats i amenaces de l’entorn i les seves característiques internes.
Posteriorment cal decidir el camí que es vol emprendre, definint la línia estratègica. És aconsellable no decidir-ne més de dues. Aquestes línies estratègiques es quantifiquen mitjançant els objectius, que hauran de ser coherents i, sobretot, quantificables, per poder determinar si han estat assolits.
Un cop definits els objectius estratègics s’han de concretar per a les diferents perspectives associades a les àrees funcionals de l’empresa: clients, entorn, finances, processos, persones de l’organització... fixant les prioritats i convertint-les en objectius mesurables.
Totes les perspectives es construeixen amb la mateixa metodologia: es fixa l’objectiu, es busca l’indicador i la forma de calcular-lo.