L’Ajuntament de Rubí s’oposa a l’externalització del servei d’abastament d’aigua en alta que vol dur a terme la Generalitat
El consistori ha presentat un recurs contra la licitació al·legant, entre d’altres, que la privatització del servei pot comportar nous increments de la tarifa.
L’Ajuntament de Rubí ha presentat un recurs contra la licitació, per part de la Generalitat de Catalunya, de la concessió de la gestió del servei d’abastament d’aigua en alta de la xarxa Ter-Llobregat. El contracte per a la construcció, millora, gestió i explotació de les instal·lacions que constitueixen aquesta xarxa de proveïment comprèn el tractament, emmagatzematge i el transport de l’aigua.
El consistori rubinenc s’oposa a aquesta licitació per diferents motius. En primer lloc, perquè malgrat tenir la competència municipal sobre l’abastament d’aigua i que la licitació inclou béns que són de titularitat municipal, el consistori no ha participat en cap presa de decisió.
En segon lloc, l’Ajuntament es mostra contrari a la licitació perquè no veu justificada l’externalització del servei. I és que, des del punt de vista municipal, la documentació dels plecs no argumenta la necessitat de la concessió. Paral·lelament, el consistori considera que els motius d’inviabilitat econòmica de l’actual règim d’explotació esgrimits per la Generalitat no són certs, ja que enlloc es demostra aquesta afirmació. A més, cal tenir en compte que després d’haver convocat el concurs, Aigües Ter-Llobregat ha modificat les tarifes, variant d’aquesta manera les previsions de l’estudi econòmic financer. La pujada de prop del 70% (el preu del metre cúbic ha passat dels 0,38€/m3 als 0,65€/m3) és una circumstància nova en relació a l’estudi que es va tenir en compte per justificar la necessitat de privatitzar el servei. Si el principal argument per defensar la privatització va ser la inviabilitat econòmica de l’explotació amb les tarifes que estaven vigents en el moment d’adoptar aquest acord, ara aquest argument ja no té sentit, segons l’Ajuntament de Rubí. Com a mesura de pressió davant d’aquest augment de la tarifa, el consistori rubinenc ha decidit congelar la taxa pel subministrament d’aigua a les ordenances fiscals que es portaran a aprovació al ple ordinari d’aquest dijous.
Un altre dels arguments del consistori és que de la lectura dels plecs es desprenen tot un seguit de conceptes que la concessionària té dret a repercutir en la tarifa. Això, sumat al fet que les previsions que ha realitzat la Generalitat són incompletes tècnica i econòmicament, podria comportar que no es pogués complir l’equilibri econòmic financer de la concessió i que, finalment, tot plegat acabés afectant directament els usuaris.
Per últim, l’Ajuntament de Rubí també s’oposa a la licitació perquè considera que la documentació que conforma l’expedient de la concessió vulnera la normativa en matèria d’aigües. I és que la licitació no fa cap referència a les implicacions mediambientals, energètiques, climàtiques i socials i no va acompanyada de la documentació requerida per la legislació d’avaluació ambiental de plans i programes. Entre d’altres, es passen per alt les prescripcions del Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya.
El consistori rubinenc confia que l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya tingui en compte totes aquestes al·legacions i que deixi sense efecte la licitació del contacte de gestió del servei d’abastament d’aigua en alta de la xarxa Ter-Llobregat.
El consistori rubinenc s’oposa a aquesta licitació per diferents motius. En primer lloc, perquè malgrat tenir la competència municipal sobre l’abastament d’aigua i que la licitació inclou béns que són de titularitat municipal, el consistori no ha participat en cap presa de decisió.
En segon lloc, l’Ajuntament es mostra contrari a la licitació perquè no veu justificada l’externalització del servei. I és que, des del punt de vista municipal, la documentació dels plecs no argumenta la necessitat de la concessió. Paral·lelament, el consistori considera que els motius d’inviabilitat econòmica de l’actual règim d’explotació esgrimits per la Generalitat no són certs, ja que enlloc es demostra aquesta afirmació. A més, cal tenir en compte que després d’haver convocat el concurs, Aigües Ter-Llobregat ha modificat les tarifes, variant d’aquesta manera les previsions de l’estudi econòmic financer. La pujada de prop del 70% (el preu del metre cúbic ha passat dels 0,38€/m3 als 0,65€/m3) és una circumstància nova en relació a l’estudi que es va tenir en compte per justificar la necessitat de privatitzar el servei. Si el principal argument per defensar la privatització va ser la inviabilitat econòmica de l’explotació amb les tarifes que estaven vigents en el moment d’adoptar aquest acord, ara aquest argument ja no té sentit, segons l’Ajuntament de Rubí. Com a mesura de pressió davant d’aquest augment de la tarifa, el consistori rubinenc ha decidit congelar la taxa pel subministrament d’aigua a les ordenances fiscals que es portaran a aprovació al ple ordinari d’aquest dijous.
Un altre dels arguments del consistori és que de la lectura dels plecs es desprenen tot un seguit de conceptes que la concessionària té dret a repercutir en la tarifa. Això, sumat al fet que les previsions que ha realitzat la Generalitat són incompletes tècnica i econòmicament, podria comportar que no es pogués complir l’equilibri econòmic financer de la concessió i que, finalment, tot plegat acabés afectant directament els usuaris.
Per últim, l’Ajuntament de Rubí també s’oposa a la licitació perquè considera que la documentació que conforma l’expedient de la concessió vulnera la normativa en matèria d’aigües. I és que la licitació no fa cap referència a les implicacions mediambientals, energètiques, climàtiques i socials i no va acompanyada de la documentació requerida per la legislació d’avaluació ambiental de plans i programes. Entre d’altres, es passen per alt les prescripcions del Pla de gestió del districte de conca fluvial de Catalunya.
El consistori rubinenc confia que l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya tingui en compte totes aquestes al·legacions i que deixi sense efecte la licitació del contacte de gestió del servei d’abastament d’aigua en alta de la xarxa Ter-Llobregat.