Les obres per urbanitzar la cobertura de la via del tren comencen després de l'estiu
El projecte, que té un cost de 5,2 milions d'euros, s'ha presentat als veïns
L’alcaldessa de Rubí, Carme García, ha sintetitzat en una frase el significat d’aquestes obres per la ciutat i els seus habitants: “canviaran la panoràmica i la qualitat de vida de tots els ciutadans de Rubí”. García s'ha mostrat molt satisfeta per com l’autor del projecte, Bernando de Sola, ha sabut plasmar les demandes de l’Ajuntament i dels veïns de la zona.
Aquest projecte té per objectiu la urbanització de la cobertura realitzada sobre el tram de les vies dels FGC comprès entre el Pont Cabanyes i Edison de Rubí. El projecte preveu la pavimentació i ajardinament, així com la millora de l’accessibilitat peatonal en tot l’entorn mitjançant sistemes de rampes i plans inclinats que permeten la màxima integració i optimització de l’espai lliure entre les façanes dels edificis existents.
Aquesta obra suposarà una inversió de 5,2 MEUR, dels quals 4,7 són a càrrec de la Generalitat i 0,5 MEUR els aporta l’Ajuntament de Rubí. L’Alcaldessa ha destacar, en aquest sentit, “els esforços econòmics que s’han fet per poder tirar endavant aquest projecte”.
El projecte constructiu es podrà aprovar aquest mes de juny per posteriorment procedir a la seva licitació i adjudicació. Així, es preveu que es puguin iniciar les obres després de l’estiu.
El director general de Ports i Transports, Esteve Tomàs, ha destacat del projecte presentat ahir davant els veïns que s’ha aconseguit “la màxima integració del barri amb la infraestructura ferroviària, tenint especial sensibilitat per crear espais on s’hi pugui estar el ciutadà”. Amb aquesta mateixa argumentació s'ha dirigit el secretari per a la mobilitat, Manel Nadal, als veïns, fent referència a la dificultat que ha comportat “integrar a l’entramat urbà una zona que fins ara havia estat una barrera per al barri de Les Torres”.
La cobertura
Les actuacions de cobertura de les vies dels FGC a Rubí han estat dues en els últims dos anys:
- La primera fase de cobertura és de l’any 1991-92 i va consistir en el cobriment del tram entre el Pont Cabanyes i la Rambla de Joan Miró i la construcció de l’actual estació dels FGC.
- La segona fase de cobertura va estar realitzada entre Juliol del 2003 i Juliol del 2004 i va consistir en la construcció dels murs pantalla i llosa de compressió. Aquesta segona cobertura ha fet possible una superfície aproximada de 7000 m2 al llarg d’un tram de 350 m. de longitud entre els carrers Ferrocarril i Catalunya.
Urbanitzar per integrar
El principal repte del projecte d’urbanització és convertir la situació actual de la zona, en un nou espai cívic amb capacitat de integració del teixit urbà, minimitzat les problemàtiques de comunicació però assumint les formes existents. Es tracta doncs, d’aconseguir la major permeabilitat visual i peatonal millorant accessos i recomposant el paisatge urbà integrant-hi la presència dels murs i lloses que formen part del cobriment del pas del ferrocarril.
La pèrgola
Així, es crearà una nova rambla que donarà continuïtat amb l’entorn i farà possible reestructurar la morfologia dels barris i recuperar itineraris que provocaran nous fluxos peatonals. Aquest continu peatonal ajudarà a articular, al mateix temps, jardins existents amb nous espais verds projectats.
Es proposa una pèrgola en un espai de confluència, de creuament d’itineraris, allà on hi ha més intensitat de pas peatonal. Aquesta espai urbà ocupa la part del passeig on es donen més interaccions a nivell d’accessos i recorreguts dels vianants. Així, la nova rambla queda presidida d’una manera bipolar: amb la estació dels FGC en l’ extrem Oest, i amb la pèrgola a l’extrem Est, com a contrapunt volumètric.
També als entorns del pont Edison es projecta un espai ample i amable destinat a jocs infantils al mateix nivell que el de la cobertura.
Aquest projecte té per objectiu la urbanització de la cobertura realitzada sobre el tram de les vies dels FGC comprès entre el Pont Cabanyes i Edison de Rubí. El projecte preveu la pavimentació i ajardinament, així com la millora de l’accessibilitat peatonal en tot l’entorn mitjançant sistemes de rampes i plans inclinats que permeten la màxima integració i optimització de l’espai lliure entre les façanes dels edificis existents.
Aquesta obra suposarà una inversió de 5,2 MEUR, dels quals 4,7 són a càrrec de la Generalitat i 0,5 MEUR els aporta l’Ajuntament de Rubí. L’Alcaldessa ha destacar, en aquest sentit, “els esforços econòmics que s’han fet per poder tirar endavant aquest projecte”.
El projecte constructiu es podrà aprovar aquest mes de juny per posteriorment procedir a la seva licitació i adjudicació. Així, es preveu que es puguin iniciar les obres després de l’estiu.
El director general de Ports i Transports, Esteve Tomàs, ha destacat del projecte presentat ahir davant els veïns que s’ha aconseguit “la màxima integració del barri amb la infraestructura ferroviària, tenint especial sensibilitat per crear espais on s’hi pugui estar el ciutadà”. Amb aquesta mateixa argumentació s'ha dirigit el secretari per a la mobilitat, Manel Nadal, als veïns, fent referència a la dificultat que ha comportat “integrar a l’entramat urbà una zona que fins ara havia estat una barrera per al barri de Les Torres”.
La cobertura
Les actuacions de cobertura de les vies dels FGC a Rubí han estat dues en els últims dos anys:
- La primera fase de cobertura és de l’any 1991-92 i va consistir en el cobriment del tram entre el Pont Cabanyes i la Rambla de Joan Miró i la construcció de l’actual estació dels FGC.
- La segona fase de cobertura va estar realitzada entre Juliol del 2003 i Juliol del 2004 i va consistir en la construcció dels murs pantalla i llosa de compressió. Aquesta segona cobertura ha fet possible una superfície aproximada de 7000 m2 al llarg d’un tram de 350 m. de longitud entre els carrers Ferrocarril i Catalunya.
Urbanitzar per integrar
El principal repte del projecte d’urbanització és convertir la situació actual de la zona, en un nou espai cívic amb capacitat de integració del teixit urbà, minimitzat les problemàtiques de comunicació però assumint les formes existents. Es tracta doncs, d’aconseguir la major permeabilitat visual i peatonal millorant accessos i recomposant el paisatge urbà integrant-hi la presència dels murs i lloses que formen part del cobriment del pas del ferrocarril.
La pèrgola
Així, es crearà una nova rambla que donarà continuïtat amb l’entorn i farà possible reestructurar la morfologia dels barris i recuperar itineraris que provocaran nous fluxos peatonals. Aquest continu peatonal ajudarà a articular, al mateix temps, jardins existents amb nous espais verds projectats.
Es proposa una pèrgola en un espai de confluència, de creuament d’itineraris, allà on hi ha més intensitat de pas peatonal. Aquesta espai urbà ocupa la part del passeig on es donen més interaccions a nivell d’accessos i recorreguts dels vianants. Així, la nova rambla queda presidida d’una manera bipolar: amb la estació dels FGC en l’ extrem Oest, i amb la pèrgola a l’extrem Est, com a contrapunt volumètric.
També als entorns del pont Edison es projecta un espai ample i amable destinat a jocs infantils al mateix nivell que el de la cobertura.