Rubí és pioner en impulsar una anàlisi aèria de l’eficiència energètica de les seves zones industrials
La realització d’aquesta prova pilot ha estat possible gràcies al conveni que l’Ajuntament ha signat amb l’Institut Cartogràfic de Catalunya i la Universitat Politècnica de Catalunya.
Rubí ha tirat endavant un projecte pioner a nivell europeu consistent en avaluar l’eficiència energètica de les naus industrials dels Polígons d’Activitat Empresarial (PAE) de la ciutat mitjançant el vol d’avions equipats amb sensors tèrmics. Aquesta acció, que s’emmarca dins del projecte Rubí Brilla, s’ha pogut dur a terme gràcies al conveni de col·laboració que l’Ajuntament rubinenc ha signat amb l’Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). L’avaluació aèria permetrà saber les fugues de climatització de les naus industrials. Les dades es validaran a través d’un treball de camp amb alumnes de la UPC i serviran per reduir els costos energètics de les indústries de la ciutat.
L’alcaldessa de Rubí, Carme García, ha explicat que un dels objectius d’aquest projecte “és estar al costat de les empreses en un moment marcat per la crisi econòmica. Reduint costos les nostres empreses seran més competitives. I sent més competitives podran mantenir llocs de treball o inclús augmentar-los. Els oferim un servei gratuït que elles no podrien realitzar per sí soles”. Segons l’alcaldessa, es tracta de “posar en avantatge el teixit industrial rubinenc en front al d’altres municipis”. García ha explicat que Rubí ha estat el municipi que ha iniciat aquesta prova pilot perquè “la ciutat concentra la major condensació de teixit industrial de Catalunya, només superada per la Zona Franca de Barcelona. Aquest és un projecte pilot, molt novedós, que després pot ser un referent per a d’altres municipis”.
Jaume Miranda, director de l’Institut Cartogràfic de Catalunya, ha agraït la confiança de l’Ajuntament de Rubí a l’hora d’establir aquesta col·laboració amb l’ICC, que ha qualificat com “l’inici d’una llarga amistat”. Miranda ha assegurat que l’objectiu final és “cercar l’estalvi, millorant l’eficiència”.
Per la seva banda, Joan Martínez, subdirector de relacions amb l'empresa de la Universitat Politècnica de Catalunya, ha assegurat que l’objectiu d’aquesta col·laboració és “servir a les indústries i a l’economia de Rubí per fer empreses més competitives, perquè hem de retenir la riquesa al territori”. Segons Martínez, “l’energia està pujant de preu i no deixarà de pujar. Ens interessa a tots, és un win-win”. El subdirector de relacions amb l’empresa de la UPC ha afegit que aquest tipus d’accions s’han de realitzar des de l’administració local, la més propera als usuaris. “Els empresaris no poden parlar directament amb el senyor Rajoy sobre aquestes qüestions. Hi ha d’haver algú més proper que ho vehiculi”.
Mapa energètic
Aquest treball permetrà disposar amb posterioritat d’un mapa energètic dels 11 polígons industrials del municipi. El mapa detallarà quines naus són eficients i quines no, tant pel que fa a la pèrdua d’energia en el seu procés industrial com en els materials utilitzats en la seva construcció. El mapa traduirà en colors (sent el més intens on es detecta major pèrdua energètica) la informació rebuda en els vols que van tenir lloc el passat dimarts 5 de febrer, quan es van efectuar dues sessions sobrevolant el teixit industrial de la ciutat, una durant la nit i una altra a primera hora del matí. Es va realitzar durant aquests horaris per evitar la incidència del sol. Alhora, prenent dues mostres diferents, permet als responsables de l’estudi contrastar les dades en un moment de mínima activitat empresarial en contraposició amb l’inici de la jornada laboral, que acostuma a ser un dels moments de major consum energètic.
Aquesta és la primera vegada que es realitza una prova pilot d’aquest tipus a tota Europa i és fruit de la col·laboració de l’Ajuntament de Rubí, l’Institut Cartogràfic de Catalunya i la UPC. Seguint un dels objectius del projecte Rubí Brilla, el de promoure l’eficiència energètica en el sector industrial, el municipi va oferir-se a l’ICC per realitzar la prova pilot a Rubí, ja que disposa d’una elevada concentració de teixit industrial i del conveni amb la UPC, que permetia validar les dades obtingudes amb el sensor que l’ICC necessitava calibrar. La primera fase del projecte, que correspon als vols i al dibuix posterior d’un mapa energètic, té l’autoria de l’Institut Cartogràfic de Catalunya. Després, aquesta informació passarà a la Universitat Politècnica de Catalunya, que realitzarà el treball de camp consistent en visitar les empreses i comprovar in situ quins són els motius estructurals que provoquen aquesta pèrdua d’energia. En una darrera fase, els resultats obtinguts en la prova pilot es presentaran al teixit industrial de Rubí per explicar la situació i donar eines per evitar la fuga de climatització tèrmica. D’aquesta manera, el consistori rubinenc busca augmentar la competitivitat de les empreses i dóna resposta a les necessitats d’aquestes, que han vist com s’encareix la seva factura elèctrica.
El projecte Rubí Brilla ha permès al municipi convertir-se en un referent tant nacional com internacional en eficiència energètica i ús de les energies renovables. L’estudi i anàlisi de l’eficiència energètica del teixit industrial mitjançant vols ha estat presentat, conjuntament amb la globalitat del projecte Rubí Brilla, als premis de l’European Union Sustainable Energy Week 2013.
L’alcaldessa de Rubí, Carme García, ha explicat que un dels objectius d’aquest projecte “és estar al costat de les empreses en un moment marcat per la crisi econòmica. Reduint costos les nostres empreses seran més competitives. I sent més competitives podran mantenir llocs de treball o inclús augmentar-los. Els oferim un servei gratuït que elles no podrien realitzar per sí soles”. Segons l’alcaldessa, es tracta de “posar en avantatge el teixit industrial rubinenc en front al d’altres municipis”. García ha explicat que Rubí ha estat el municipi que ha iniciat aquesta prova pilot perquè “la ciutat concentra la major condensació de teixit industrial de Catalunya, només superada per la Zona Franca de Barcelona. Aquest és un projecte pilot, molt novedós, que després pot ser un referent per a d’altres municipis”.
Jaume Miranda, director de l’Institut Cartogràfic de Catalunya, ha agraït la confiança de l’Ajuntament de Rubí a l’hora d’establir aquesta col·laboració amb l’ICC, que ha qualificat com “l’inici d’una llarga amistat”. Miranda ha assegurat que l’objectiu final és “cercar l’estalvi, millorant l’eficiència”.
Per la seva banda, Joan Martínez, subdirector de relacions amb l'empresa de la Universitat Politècnica de Catalunya, ha assegurat que l’objectiu d’aquesta col·laboració és “servir a les indústries i a l’economia de Rubí per fer empreses més competitives, perquè hem de retenir la riquesa al territori”. Segons Martínez, “l’energia està pujant de preu i no deixarà de pujar. Ens interessa a tots, és un win-win”. El subdirector de relacions amb l’empresa de la UPC ha afegit que aquest tipus d’accions s’han de realitzar des de l’administració local, la més propera als usuaris. “Els empresaris no poden parlar directament amb el senyor Rajoy sobre aquestes qüestions. Hi ha d’haver algú més proper que ho vehiculi”.
Mapa energètic
Aquest treball permetrà disposar amb posterioritat d’un mapa energètic dels 11 polígons industrials del municipi. El mapa detallarà quines naus són eficients i quines no, tant pel que fa a la pèrdua d’energia en el seu procés industrial com en els materials utilitzats en la seva construcció. El mapa traduirà en colors (sent el més intens on es detecta major pèrdua energètica) la informació rebuda en els vols que van tenir lloc el passat dimarts 5 de febrer, quan es van efectuar dues sessions sobrevolant el teixit industrial de la ciutat, una durant la nit i una altra a primera hora del matí. Es va realitzar durant aquests horaris per evitar la incidència del sol. Alhora, prenent dues mostres diferents, permet als responsables de l’estudi contrastar les dades en un moment de mínima activitat empresarial en contraposició amb l’inici de la jornada laboral, que acostuma a ser un dels moments de major consum energètic.
Aquesta és la primera vegada que es realitza una prova pilot d’aquest tipus a tota Europa i és fruit de la col·laboració de l’Ajuntament de Rubí, l’Institut Cartogràfic de Catalunya i la UPC. Seguint un dels objectius del projecte Rubí Brilla, el de promoure l’eficiència energètica en el sector industrial, el municipi va oferir-se a l’ICC per realitzar la prova pilot a Rubí, ja que disposa d’una elevada concentració de teixit industrial i del conveni amb la UPC, que permetia validar les dades obtingudes amb el sensor que l’ICC necessitava calibrar. La primera fase del projecte, que correspon als vols i al dibuix posterior d’un mapa energètic, té l’autoria de l’Institut Cartogràfic de Catalunya. Després, aquesta informació passarà a la Universitat Politècnica de Catalunya, que realitzarà el treball de camp consistent en visitar les empreses i comprovar in situ quins són els motius estructurals que provoquen aquesta pèrdua d’energia. En una darrera fase, els resultats obtinguts en la prova pilot es presentaran al teixit industrial de Rubí per explicar la situació i donar eines per evitar la fuga de climatització tèrmica. D’aquesta manera, el consistori rubinenc busca augmentar la competitivitat de les empreses i dóna resposta a les necessitats d’aquestes, que han vist com s’encareix la seva factura elèctrica.
El projecte Rubí Brilla ha permès al municipi convertir-se en un referent tant nacional com internacional en eficiència energètica i ús de les energies renovables. L’estudi i anàlisi de l’eficiència energètica del teixit industrial mitjançant vols ha estat presentat, conjuntament amb la globalitat del projecte Rubí Brilla, als premis de l’European Union Sustainable Energy Week 2013.