Rubí opta al Premi Medi Ambient 2010 amb una campanya sobre la gestió de la matèria orgànica
El projecte 'Menja, separa, composta i planta. Els centres educatius de Rubí tanquem el cicle de la matèria orgànica' s'ha desenvolupat en una quinzena d'escoles de la ciutat.
15 centres educatius de la ciutat (CEIP Ca n’Alzamora, CEIP Schola, CEIP Maria Montessori, CEIP Joan Maragall, CEIP Torre de la Llebre, CEIP 25 de Setembre, Col·legi Maristes, IES Duc de Montblanc, Col·legi Parroquial Nostra Senyora de Montserrat, CEE Ca n’Oriol, CEIP Teresa Altet, IES l’Estatut, CEIP Pau Casals, CEIP Mossèn Cinto Verdaguer, CEIP Rivo Rubeo) han presentat una candidatura conjunta al Premi Medi Ambient 2010 de la Generalitat de Catalunya a la categoria d’iniciatives de prevenció i reciclatge de residus.
El projecte que opta a aquest guardó és la campanya “Menja, separa, composta i planta. Els centres educatius de Rubí tanquem el cicle de la matèria orgànica”. Es tracta d’una iniciativa promoguda pel Servei Educatiu de Residus (SER) de l’Ajuntament de Rubí que pretén fomentar el coneixement sobre el cicle de vida de les restes orgàniques entre els alumnes de la ciutat.
En el marc d’aquesta campanya, duta a terme a 18 centres educatius de Rubí durant l’any 2009, alumnes des d’infantil i fins a secundària han treballat el cicle de la matèria orgànica a través de diferents activitats.
Els més petits han assistit a la representació d’una obra teatral que mostra què és el cicle de la matèria orgànica d’una manera creativa i dinàmica, mitjançant atrezzo reciclat.
ParalAlelament, s’ha introduït el compostatge a nivell teòric als alumnes d’educació primària i secundària, a la vegada que es reforçaven els coneixements sobre la gestió i selecció de residus. Els centres que han volgut aprofundir en aquests coneixements han tingut la possibilitat d’acollir un centre de compostatge, que s’ha complementat amb les formacions pertinents per a dur a terme la pràctica de l’autocompostatge. I en aquelles escoles que volien fer un pas més, se’ls ha condicionat un espai per a gestionar un hort ecològic i se’ls han proporcionat les pautes adequades per a treballar-lo.
El Servei Educatiu de Residus del consistori ha dut a terme visites de seguiment als diferents centres i un assessorament individualitzat, tant pel que fa a la selecció de residus com en el compostatge i l’hort ecològic. A més, cada centre ha rebut un dossier pedagògic amb tota la teoria treballada, activitats i altres recursos didàctics, a partir del qual tindran més recursos per a poder elaborar el seu propi projecte pedagògic sobre el tancament del cicle de la matèria orgànica, podent-lo adequar a les necessitats de cada centre.
El projecte, a més, té en compte el poder amplificador dels missatges que es treballen als centres educatius, ja que els alumnes fan arribar aquesta feina a casa seva.
Els residus orgànics a Rubí
Les restes orgàniques municipals suposen, pel que fa al seu pes, aproximadament un 40% de les escombraries que es generen a les llars. Aquest percentatge augmenta en el cas dels centres educatius. Tenint en compte que la fracció orgànica és un residu 100% reciclable i recuperable, aquests valors indiquen que existeix una pèrdua considerable d’un material valuós.
Gràcies a una correcta gestió, la matèria orgànica pot ser transformada per a ser reutilitzada de manera beneficiosa per al conjunt de la ciutadania. Per tal d’aconseguir incrementar el percentatge de recuperació de la matèria orgànica, des del Servei Educatiu de Residus de l’Ajuntament de Rubí es fomenta el coneixement sobre el cicle de vida de les restes orgàniques. D’aquesta manera, es pot prevenir el seu trencament.
El projecte ha comptat amb la complicitat i el treball conjunt entre diferents ens públics i privats, com ara el Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental, els estudiants de l’Escola Taller de l’IMPES, diversos departaments de l’Ajuntament, els centres educatius de la ciutat i les empreses de càtering dels menjadors escolars.
Aquesta campanya no ha estat una activitat aïllada, sinó que forma part d’un conjunt d’accions per implantar el tancament del cicle de la matèria orgànica a nivell escolar, amb projecció de perdurar en el temps.
Rubí ja va aconseguir l’any passat el Premi Ciutat Sostenible en la categoria de Residus pel seu model de gestió de residus en cinc fraccions.
El projecte que opta a aquest guardó és la campanya “Menja, separa, composta i planta. Els centres educatius de Rubí tanquem el cicle de la matèria orgànica”. Es tracta d’una iniciativa promoguda pel Servei Educatiu de Residus (SER) de l’Ajuntament de Rubí que pretén fomentar el coneixement sobre el cicle de vida de les restes orgàniques entre els alumnes de la ciutat.
En el marc d’aquesta campanya, duta a terme a 18 centres educatius de Rubí durant l’any 2009, alumnes des d’infantil i fins a secundària han treballat el cicle de la matèria orgànica a través de diferents activitats.
Els més petits han assistit a la representació d’una obra teatral que mostra què és el cicle de la matèria orgànica d’una manera creativa i dinàmica, mitjançant atrezzo reciclat.
ParalAlelament, s’ha introduït el compostatge a nivell teòric als alumnes d’educació primària i secundària, a la vegada que es reforçaven els coneixements sobre la gestió i selecció de residus. Els centres que han volgut aprofundir en aquests coneixements han tingut la possibilitat d’acollir un centre de compostatge, que s’ha complementat amb les formacions pertinents per a dur a terme la pràctica de l’autocompostatge. I en aquelles escoles que volien fer un pas més, se’ls ha condicionat un espai per a gestionar un hort ecològic i se’ls han proporcionat les pautes adequades per a treballar-lo.
El Servei Educatiu de Residus del consistori ha dut a terme visites de seguiment als diferents centres i un assessorament individualitzat, tant pel que fa a la selecció de residus com en el compostatge i l’hort ecològic. A més, cada centre ha rebut un dossier pedagògic amb tota la teoria treballada, activitats i altres recursos didàctics, a partir del qual tindran més recursos per a poder elaborar el seu propi projecte pedagògic sobre el tancament del cicle de la matèria orgànica, podent-lo adequar a les necessitats de cada centre.
El projecte, a més, té en compte el poder amplificador dels missatges que es treballen als centres educatius, ja que els alumnes fan arribar aquesta feina a casa seva.
Els residus orgànics a Rubí
Les restes orgàniques municipals suposen, pel que fa al seu pes, aproximadament un 40% de les escombraries que es generen a les llars. Aquest percentatge augmenta en el cas dels centres educatius. Tenint en compte que la fracció orgànica és un residu 100% reciclable i recuperable, aquests valors indiquen que existeix una pèrdua considerable d’un material valuós.
Gràcies a una correcta gestió, la matèria orgànica pot ser transformada per a ser reutilitzada de manera beneficiosa per al conjunt de la ciutadania. Per tal d’aconseguir incrementar el percentatge de recuperació de la matèria orgànica, des del Servei Educatiu de Residus de l’Ajuntament de Rubí es fomenta el coneixement sobre el cicle de vida de les restes orgàniques. D’aquesta manera, es pot prevenir el seu trencament.
El projecte ha comptat amb la complicitat i el treball conjunt entre diferents ens públics i privats, com ara el Consorci per a la Gestió de Residus del Vallès Occidental, els estudiants de l’Escola Taller de l’IMPES, diversos departaments de l’Ajuntament, els centres educatius de la ciutat i les empreses de càtering dels menjadors escolars.
Aquesta campanya no ha estat una activitat aïllada, sinó que forma part d’un conjunt d’accions per implantar el tancament del cicle de la matèria orgànica a nivell escolar, amb projecció de perdurar en el temps.
Rubí ja va aconseguir l’any passat el Premi Ciutat Sostenible en la categoria de Residus pel seu model de gestió de residus en cinc fraccions.