Una dotzena d’empresaris assisteixen a la cloenda de la 2ª edició del projecte Quadre de comandament de l’OSE
Les empreses rubinenques que han participat en aquesta iniciativa han rebut l’eina multimèdia per poder elaborar el seu propi quadre de comandament.
Un total de 12 empreses de la ciutat han participat a l’acte de cloenda de la 2ª edició del projecte Quadre de comandament que l’Oficina de Serveis a l’Empresa (OSE) de l’Ajuntament de Rubí ha realitzat durant el segon semestre de l’any i en el qual hi han participat una quinzena de companyies.
El projecte, subvencionat pel Consistori rubinenc i la Diputació de Barcelona, s’ha adreçat a les pimes del municipi interessades a millorar la seva gestió i ha permès implantar una aplicació informàtica que facilita la visualització dels indicadors més importants per gestionar l’empresa. Durant les sessions que s’han dut a terme, els empresaris han comptat amb un assessor personal que els ha ajudat a identificar els indicadors de gestió més adequats per a cada empresa i a elaborar, implantar i controlar aquests indicadors amb aquesta aplicació informàtica que proporciona, alhora, propostes de millora d’aspectes concrets.
Durant l’acte de cloenda s’ha presentat l’experiència de 10 de les 15 empreses que han participat en el projecte Quadre de comandament 2012. Entre les conclusions que s’han posat sobre la taula destaca el fet que el projecte ha ajudat a la millora de la gestió de les empreses realitzant una radiografia de la seva situació actual. Aquesta eina les ha ajudat a desenvolupar noves estratègies i a millorar aquelles àrees que no tenien tan desenvolupes. També els ha permès sistematitzar la planificació i ser capaços de prendre decisions de forma més eficaç.
Què és el quadre de comandament i com s’implementa?
Imaginem que un cotxe no portés indicador de velocitat ni del nivell d’oli. Quin control tindria el conductor sobre ell? Com evitaria multes i sancions i quan sabria que ha de canviar l’oli? Quina seguretat tindria? És el mateix amb qualsevol empresa sense quadre de comandament. Aquesta eina explica com està l’empresa i què s’ha de corregir. Indica, de forma gràfica, el grau de compliment de l’estratègia de l’empresa i de cadascun dels objectius que s’ha marcat.
Per poder elaborar un quadre de comandament, primer s’ha de definir l’estratègia de l’empresa. Es tracta d’un procés de reflexió que s’inicia establint la missió de la companyia (per tenir clar qui som, a què ens dediquem i quina és la raó de ser de l’organització), la visió (la imatge futura del que es vol que sigui l’empresa per saber on desitgem arribar) i els valors (els fonaments de l’organització que regulen el comportament de les persones que hi treballen).
També cal fer una anàlisi DAFO, una metodologia que permet analitzar la situació competitiva de l’empresa al mercat: situació externa, oportunitats i amenaces de l’entorn i les seves característiques internes.
Posteriorment cal decidir el camí que es vol emprendre, definint la línia estratègica. És aconsellable no decidir-ne més de dues. Aquestes línies estratègiques es quantifiquen mitjançant els objectius, que hauran de ser coherents i, sobretot, quantificables, per poder determinar si han estat assolits.
Un cop definits els objectius estratègics s’han de concretar per a les diferents perspectives associades a les àrees funcionals de l’empresa: clients, entorn, finances, processos, persones de l’organització... fixant les prioritats i convertint-les en objectius mesurables.
Totes les perspectives es construeixen amb la mateixa metodologia: es fixa l’objectiu, es busca l’indicador i la forma de calcular-lo.
El projecte, subvencionat pel Consistori rubinenc i la Diputació de Barcelona, s’ha adreçat a les pimes del municipi interessades a millorar la seva gestió i ha permès implantar una aplicació informàtica que facilita la visualització dels indicadors més importants per gestionar l’empresa. Durant les sessions que s’han dut a terme, els empresaris han comptat amb un assessor personal que els ha ajudat a identificar els indicadors de gestió més adequats per a cada empresa i a elaborar, implantar i controlar aquests indicadors amb aquesta aplicació informàtica que proporciona, alhora, propostes de millora d’aspectes concrets.
Durant l’acte de cloenda s’ha presentat l’experiència de 10 de les 15 empreses que han participat en el projecte Quadre de comandament 2012. Entre les conclusions que s’han posat sobre la taula destaca el fet que el projecte ha ajudat a la millora de la gestió de les empreses realitzant una radiografia de la seva situació actual. Aquesta eina les ha ajudat a desenvolupar noves estratègies i a millorar aquelles àrees que no tenien tan desenvolupes. També els ha permès sistematitzar la planificació i ser capaços de prendre decisions de forma més eficaç.
Què és el quadre de comandament i com s’implementa?
Imaginem que un cotxe no portés indicador de velocitat ni del nivell d’oli. Quin control tindria el conductor sobre ell? Com evitaria multes i sancions i quan sabria que ha de canviar l’oli? Quina seguretat tindria? És el mateix amb qualsevol empresa sense quadre de comandament. Aquesta eina explica com està l’empresa i què s’ha de corregir. Indica, de forma gràfica, el grau de compliment de l’estratègia de l’empresa i de cadascun dels objectius que s’ha marcat.
Per poder elaborar un quadre de comandament, primer s’ha de definir l’estratègia de l’empresa. Es tracta d’un procés de reflexió que s’inicia establint la missió de la companyia (per tenir clar qui som, a què ens dediquem i quina és la raó de ser de l’organització), la visió (la imatge futura del que es vol que sigui l’empresa per saber on desitgem arribar) i els valors (els fonaments de l’organització que regulen el comportament de les persones que hi treballen).
També cal fer una anàlisi DAFO, una metodologia que permet analitzar la situació competitiva de l’empresa al mercat: situació externa, oportunitats i amenaces de l’entorn i les seves característiques internes.
Posteriorment cal decidir el camí que es vol emprendre, definint la línia estratègica. És aconsellable no decidir-ne més de dues. Aquestes línies estratègiques es quantifiquen mitjançant els objectius, que hauran de ser coherents i, sobretot, quantificables, per poder determinar si han estat assolits.
Un cop definits els objectius estratègics s’han de concretar per a les diferents perspectives associades a les àrees funcionals de l’empresa: clients, entorn, finances, processos, persones de l’organització... fixant les prioritats i convertint-les en objectius mesurables.
Totes les perspectives es construeixen amb la mateixa metodologia: es fixa l’objectiu, es busca l’indicador i la forma de calcular-lo.