Una quinzena d’empreses participen en una nova edició del projecte Quadre de comandament de l’OSE
Aquesta iniciativa s’adreça a aquelles pimes i micro-pimes de la ciutat que volen millorar la seva gestió.
L’Oficina de Serveis a l’Empresa (OSE) de Rubí, amb el suport de la Diputació de Barcelona, organitza una nova edició del projecte “Quadre de comandament”. Aquesta és la segona edició d’aquest programa, després de la primera experiència pilot organitzada fa un parell d’anys. Un total de 15 empreses interessades en millorar la gestió de la seva companyia participen en aquest projecte, que finalitzarà el mes de novembre.
Gràcies a aquesta iniciativa, les empreses participants podran implantar una aplicació informàtica que els permetrà visualitzar els indicadors més importants per gestionar la companyia. A partir d’aquest mes de juliol, tres consultors assessoraran les empreses participants a identificar els indicadors de gestió més adequats per a cada empresa i a elaborar, implantar i controlar aquests indicadors a través d’una aplicació en format excel que proporciona, alhora, propostes de millora d’aspectes concrets.
Un total de 23 empreses s’han mostrat interessades en participar en aquesta iniciativa. Finalment, però, només 15 firmes formaran part del projecte. La resta no complien els requisits per a participar-hi, ja fos perquè no són de Rubí, perquè la gestió de l’empresa només recau en una única persona o perquè es tractava de comerços.
Què és el quadre de comandament i com s’implementa?
Imaginem que un cotxe no portés indicador de velocitat ni del nivell d’oli. Quin control tindria el conductor sobre ell? Com evitaria multes i sancions i quan sabria que ha de canviar l’oli? Quina seguretat tindria? És el mateix amb qualsevol empresa sense quadre de comandament. Aquesta eina explica com està l’empresa i què s’ha de corregir. Indica, de forma gràfica, el grau de compliment de l’estratègia de l’empresa i de cadascun dels objectius que s’ha marcat.
Per poder elaborar un quadre de comandament, primer s’ha de definir l’estratègia de l’empresa. Es tracta d’un procés de reflexió que s’inicia establint la missió de la companyia (per tenir clar qui som, a què ens dediquem i quina és la raó de ser de l’organització), la visió (la imatge futura del que es vol que sigui l’empresa per saber on desitgem arribar) i els valors (els fonaments de l’organització que regulen el comportament de les persones que hi treballen).
També cal fer una anàlisi DAFO, una metodologia que permet analitzar la situació competitiva de l’empresa al mercat: situació externa, oportunitats i amenaces de l’entorn i les seves característiques internes.
Posteriorment cal decidir el camí que es vol emprendre, definint la línia estratègica. És aconsellable no decidir-ne més de dues. Aquestes línies estratègiques es quantifiquen mitjançant els objectius, que hauran de ser coherents i, sobretot, quantificables, per poder determinar si han estat assolits.
Un cop definits els objectius estratègics s’han de concretar per a les diferents perspectives associades a les àrees funcionals de l’empresa: clients, entorn, finances, processos, persones de l’organització... fixant les prioritats i convertint-les en objectius mesurables.
Totes les perspectives es construeixen amb la mateixa metodologia: es fixa l’objectiu, es busca l’indicador i la forma de calcular-lo.
Gràcies a aquesta iniciativa, les empreses participants podran implantar una aplicació informàtica que els permetrà visualitzar els indicadors més importants per gestionar la companyia. A partir d’aquest mes de juliol, tres consultors assessoraran les empreses participants a identificar els indicadors de gestió més adequats per a cada empresa i a elaborar, implantar i controlar aquests indicadors a través d’una aplicació en format excel que proporciona, alhora, propostes de millora d’aspectes concrets.
Un total de 23 empreses s’han mostrat interessades en participar en aquesta iniciativa. Finalment, però, només 15 firmes formaran part del projecte. La resta no complien els requisits per a participar-hi, ja fos perquè no són de Rubí, perquè la gestió de l’empresa només recau en una única persona o perquè es tractava de comerços.
Què és el quadre de comandament i com s’implementa?
Imaginem que un cotxe no portés indicador de velocitat ni del nivell d’oli. Quin control tindria el conductor sobre ell? Com evitaria multes i sancions i quan sabria que ha de canviar l’oli? Quina seguretat tindria? És el mateix amb qualsevol empresa sense quadre de comandament. Aquesta eina explica com està l’empresa i què s’ha de corregir. Indica, de forma gràfica, el grau de compliment de l’estratègia de l’empresa i de cadascun dels objectius que s’ha marcat.
Per poder elaborar un quadre de comandament, primer s’ha de definir l’estratègia de l’empresa. Es tracta d’un procés de reflexió que s’inicia establint la missió de la companyia (per tenir clar qui som, a què ens dediquem i quina és la raó de ser de l’organització), la visió (la imatge futura del que es vol que sigui l’empresa per saber on desitgem arribar) i els valors (els fonaments de l’organització que regulen el comportament de les persones que hi treballen).
També cal fer una anàlisi DAFO, una metodologia que permet analitzar la situació competitiva de l’empresa al mercat: situació externa, oportunitats i amenaces de l’entorn i les seves característiques internes.
Posteriorment cal decidir el camí que es vol emprendre, definint la línia estratègica. És aconsellable no decidir-ne més de dues. Aquestes línies estratègiques es quantifiquen mitjançant els objectius, que hauran de ser coherents i, sobretot, quantificables, per poder determinar si han estat assolits.
Un cop definits els objectius estratègics s’han de concretar per a les diferents perspectives associades a les àrees funcionals de l’empresa: clients, entorn, finances, processos, persones de l’organització... fixant les prioritats i convertint-les en objectius mesurables.
Totes les perspectives es construeixen amb la mateixa metodologia: es fixa l’objectiu, es busca l’indicador i la forma de calcular-lo.