La Síndica de Catalunya i el Síndic de Rubí recomanen a l’Ajuntament ampliar les reduccions de la taxa local de residus a tots els serveis de deixalleria i no únicament al de Cova Solera
L’actuació d’ofici conjunta de les dues institucions conclou que la taxa local està ben tramitada i donarà per bona la tramitació de la taxa comarcal quan el Consell Comarcal del Vallès Occidental aporti l’última informació sol·licitada
Es recorda al Consell Comarcal i a l’Oficina de Gestió Tributària que no es poden aplicar recàrrecs en els rebuts sense acreditar que s’ha notificat la liquidació de forma individual. La resolució demana al Consistori i a l’ens comarcal reforçar la divulgació d’informació de les noves taxes i les reduccions tarifàries a les que es pot acollir la ciutadania.
L’actuació d’ofici conjunta de la Síndica de Catalunya i de la Sindicatura Municipal de Greuges de Rubí sobre la tramitació de les taxes local i comarcal de residus recomana, en la seva resolució, a l’Ajuntament de Rubí “la modificació de l’article 7 de l’Ordenança fiscal per la prestació del servei de recollida i transport de residus municipals de Rubí, perquè les reduccions que es regulen per l’aportació de deixalles a la deixalleria Cova Solera s’ampliï a qualsevol de les deixalleries que hi hagi al municipi”. Aquest pronunciament recull les inquietuds que el síndic local, Carles Aluju Ferrer, ha rebut al llarg d’aquests últims mesos. D’aquesta manera, es pretén que la gent que utilitza el servei de deixalleria mòbil o el punt verd del mercat municipal també es pugui beneficar les bonificacions de la taxa local en funció de les aportacions que faci.
La Síndica de Catalunya i el Síndic de Rubí van iniciar aquesta actuació d’ofici conjunta el juny d’aquest any arran del malestar de la ciutadania que va provocar el cobrament de la taxa municipal de recollida i transport de residus i de la nova taxa comarcal de tractament de residus. Els imports de les dues taxes han suposat, de mitjana, un increment del 108% respe0cte l’any anterior.
En la resolució, també s’insta a l’Ajuntament que “concreti les actuacions i el calendari per implementar nous sistemes de recollida de residus amb identificació d’usuari perquè siguin accessibles per tota la població i aconseguir que el pagament per generació sigui possible”. El text recull la creació d’una comissió municipal el juny passat per implantar un nou model de gestió de residus a la ciutat, i afegeix que per “regular una taxa justa que apliqui el criteri que ‘pagui qui més contamini’, cal disposar de models d’identificació dels usuaris, com ara el model porta a porta o els contenidors amb control d’accés”.
De la resolució també es conclou que les dues institucions de defensa dels drets de la ciutadania donaran per bona la tramitació administrativa de la taxa comarcal quan el Consell Comarcal del Vallès Occidental aporti “en quina data es va publicar l’acord d’aprovació inicial de l’ordenança en un dels diaris de major difusió de la província i en quin diari es va fer”, tal i com obliga la normativa vigent. Aquest tràmit “està adreçat a procurar i garantir la participació ciutadana i es configura com garantia de l’efectivitat del principi de seguretat jurídica”. La resolució exposa que “l’incompliment d’aquest requisit suposa la nul·litat de ple dret de l’Ordenança”. Pel que fa a la taxa municipal, la resolució exposa que “el procediment de modificació de l’Ordenança es va dur a terme d’acord amb la normativa vigent”.
Al Consell Comarcal se li recomana “la modificació dels articles 6.2 i 13.2 de l’Ordenança fiscal número 14 per establir el prorrateig de la quota en els casos d’inici o cessament en l’ús del servei”. La taxa municipal sí que preveu aquest prorrateig però el redactat de la l’ordenança comarcal “no s’ajusta a la previsió del prorrateig establerta per llei”.
La comunicació a la ciutadania de la nova taxa comarcal i la corresponent carta de pagament es va fer per correu postal. La Llei general tributària (LGT), però, estableix que la liquidació d’una nova taxa cal notificar-la individualment. És per aquest motiu que la resolució recorda al Consell Comarcal i a l’Organisme de Gestió Tributària “l’obligació de notificar individualment i de manera fefaent la liquidació de la nova taxa” i que “la informació que es faciliti sobre el període de pagament de la liquidació que es notifiqui s’ajusti al que es disposa a l’article 32.2 de l’LGT”. I també es recorda que “no es podran aplicar els recàrrecs de la via executiva si l’Administració no acredita que ha notificat la liquidació de forma individual i que els obligats al pagament hagin disposat del termini establert a la LGT per efectual el pagament”.
La Síndica de Catalunya i el Síndic de Rubí també demanen a l’Ajuntament i al Consell Comarcal “reforçar la divulgació d’informació dirigida a la ciutadania perquè tingui coneixement dels diferents serveis que es presten amb relació a la gestió dels serveis de residus”. La petició de facilitar aquesta informació es fa per “garantir la transparència en els preus d’ambdós serveis i evitar que es pugui generar confusió”. I aquesta petició també es fa en relació a informar “sobre les reduccions tarifàries que sigui aplicables i sobre els motius pels quals és necessari la prevenció en la reducció dels residus i la recollida selectiva, amb la finalitat d’aconseguir canvis de comportament”.
Coincidint amb el tancament d’aquesta actuació d’ofici, Aluju ha posat en valor “la coordinació i el treball conjunt amb la Síndica de Catalunya per tal de revisar la tramitació d’unes taxes que han creat malestar i dubtes a la ciutadania de Rubí”. El síndic local recorda que “el finançament dels serveis relacionats amb la gestió dels residus és una obligació que tenen tots els municipis”. I afegeix que “cal fer pedagogia perquè la ciutadania entengui la necessitat urgent d’incrementar el reciclatge dels residus i també és el torn perquè l’Ajuntament posi data a nous models d’identificació dels usuaris i bonificar a les persones que reciclen millor”.
Aquí podeu llegir la resolució: https://bustia.rubi.cat/s/om9WqKeJwHBZLr7