Servei de Mediació Ciutadana
Aquest recurs promou la gestió alternativa de conflictes mitjançant l'ús prioritari de la mediació, creant un espai de seguretat, constructiu i confidencial en el qual les parts afectades puguin comunicar-se d'una manera diferent de com ho havien fet fins al moment. Es tracta de gestionar els problemes de manera positiva i, a través del diàleg i la transformació, promoure la convivència entre la ciutadania.
Els conflictes que poden ser objecte de mediació són aquells que afecten l'ús de l'espai públic i a l'àmbit veïnal, els del barri o de la comunitat, aquells entre entitats o associacions i les relacions interpersonals. No ho són, en canvi, els conflictes en els quals no es dona la condició d'igualtat entre les parts -com els casos de violència de gènere-, els conflictes que tenen l'Ajuntament com una de les parts implicades, aquells en els quals s'hagi iniciat un procés penal.
El Servei de Mediació Ciutadana ofereix processos formals de mediació i altres processos de gestió positiva de conflictes en els diferents àmbits de la convivència ciutadana; secunda, orientació i acompanyament a les comunitats de veïns, i organitza tallers formatius i de sensibilització en la gestió dels conflictes i sobre interculturalitat.
Les línies d'actuació es divideixen en tres eixos: la prevenció i la sensibilització, la formació i la difusió i la intervenció.
Prevenció i sensibilització
Es diagnostiquen i analitzen els conflictes, es duu a terme un procés de sensibilització i difusió de la cultura de pau, es dissenyen projectes adaptats a cada cas, com per exemple la creació de la Xarxa Rubí Antirumors o el projecte de suport a les comunitats de veïns. I, finalment, es creen espais de diàleg per a parlar del conflicte.
Formació i difusió
S'organitzen tallers amb les entitats i associacions, com les formacions amb metodologia de Pràctiques Restauratives, que tenen com a objectiu reforçar els vincles afectius. S'imparteixen tallers en els centres educatius, com a Estimades Diversitats i Estimats Conflictes .
Amb la finalitat d'arribar a tot el veïnat, es dissenyen formacions a mida dirigides a la ciutadania i es difon la cultura de la mediació.
Intervenció
L'objectiu d'aquest eix és atendre la ciutadania quan es presenta un conflicte i gestionar-lo. Es treballa de manera individualitzada amb les parts implicades; s'adapta la tècnica o procés més adequat en cada cas concret.
Les persones interessades a recórrer al Servei de Mediació Ciutadana poden fer-ho de tres maneres:
Per telèfon: | 93 588 70 00 (ext. 6591) |
Per correu electrònic: | mediacio_ciutadana@ajrubi.cat |
De manera presencial | El Servei es troba al carrer Maria Aurèlia Capmany, 32-34, baixos. L'horari d'atenció és de 9 a 14.30 h, de dilluns a divendres. |