Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Els àmbits, les accions i els projectes El PAIC s’estructura en 9 àmbits, 17 eixos estratègics, 20 projectes estratègics i 166 propostes d’acció. https://www.rubi.cat/@@site-logo/ajuntament-de-rubi.png

Els àmbits, les accions i els projectes

El PAIC s’estructura en 9 àmbits, 17 eixos estratègics, 20 projectes estratègics i 166 propostes d’acció.
Els sectors d’intervenció i noves àrees de contingut.

Eix 1: Accés al coneixement i a la promoció de la lectura i dinamització cultural


Objectius

  • Ampliar el servei d’accés al coneixement en el conjunt de la ciutat i de la seva població.
  • Oferir un servei avançat d’accés al coneixement per als sectors de població més exigents.

Projecte estratègic 1: Desenvolupament del Pla de Lectura de Rubí

Projecte estratègic 2: Programa «Rubí debat»

Propostes d’acció:

  1. Assolir els estàndards de personal a la biblioteca pública, d’acord amb el Mapa de Lectura pública de Catalunya i la Diputació de Barcelona.
  1. Promoure més el fons local i incorporar més les autores i els autors locals als programes de foment de la lectura al llarg de tot l’any, més enllà de Sant Jordi i sempre amb un criteri de qualitat.
  1. Incrementar les dinàmiques de treball compartit entre la Biblioteca Mestre Martí Tauler, l’Ateneu i les llibreries de Rubí (activitats conjuntes, comunicació compartida...) pel que fa a la difusió del coneixement i la promoció de la lectura.
  1. Intensificar el programa de cooperació de la Biblioteca Mestre Martí Tauler amb les biblioteques escolars, que aporti coneixement, professionalitat, recursos, activitats compartides, etc.
  1. Potenciar a la biblioteca el programa transversal municipal Efecte E, que proposa activitats orientades a les famílies i orientar-lo en aquest cas cap a la promoció de la lectura i el coneixement. Cal millorar-ne la comunicació interna i externa, així com la coordinació entre serveis.
  1. Potenciar la diversitat lingüística existent en els fons i les activitats de la biblioteca.
  1. Recuperar la Festa de la Poesia amb lectures públiques, edició d’un llibre, activitats als equipaments culturals i escolars, etc.
  1. Organitzar una trobada de lectura en veu alta amb vocació literària, però també comunitària (ús de múltiples llengües, foment de la creació local, commemoració d’alguna efemèride...).
  1. Potenciar a través d’associacions, esplais, etc., els petits punts d’intercanvi de llibres per diferents barris de la ciutat (per exemple, el Torrent dels Alous).
  1. Atraure especialment públic jove als serveis i activitats de foment de la lectura, per incrementar-ne l’hàbit.
  1. Promoure el llibre i la lectura tot l’any, més enllà de Sant Jordi.
  1. Promoure la creació o instal·lació d’una llibreria de vell a Rubí.
  1. Crear un projecte d’escola de formació d’escriptura literària.
  1. Destacar i promoure espais de visibilitat per a les dones creadores i literàries (col·leccions, aparadors, activitats, etc.).
  1. Potenciar una Taula de les lletres i el coneixement a Rubí, en la qual hi hagi tots els agents locals de la literatura, el llibre i la lectura en el marc del Consell de Cultura i amb funcions de relació, reflexió, debat, coordinació i participació. Tindria funcions de foment de la lectura, el coneixement, etc.

 

Eix 2: Recerca, divulgació i conservació del patrimoni local


Objectiu:

  • Potenciar el patrimoni de Rubí com a element de cohesió i inclusió social.

Projecte estratègic: Programa de recerca històrica de Rubí

Propostes d’acció:

  1. Desenvolupar la difusió del Catàleg i Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic, Arqueològic i Natural de Rubí (actualment penjat al web), amb activitats de difusió, educatives i lúdiques que en permetin el coneixement, respecte i gaudi a la ciutadania. Completar-lo amb el patrimoni immaterial. La iniciativa d’un repositori digital municipal podria ser el punt de partida.
  1. Generar un fons d’ajudes a particulars per al manteniment del patrimoni històric, sobretot el catalogat. L’Ajuntament ha de donar exemple amb el manteniment del seu patrimoni.
  1. Crear una jornada, trobada o congrés d’història local, on la cultura, l’art, la salut, l’educació i el patrimoni tinguin cabuda, que compti amb institucions públiques i científiques, i amb les entitats d’història local.
  1. Recuperar les beques o crear un premi de recerca o narració sobre la memòria històrica. Pot tenir un caire més científic (adreçat a estudiants d’història o a investigador/es) o pot tenir un caire més ciutadà (recollir la memòria de la població de Rubí).
  1. Agrupar les diverses publicacions existents sobre la memòria ciutadana en una col·lecció única que li doni més visibilitat ciutadana. Presentar-la també en altres mitjans i suports (murals, audiovisual, webs, xarxes socials, etc.).
  1. Dur a terme una proposta que atragui la gent jove a visitar el museu.
  1. Intensificar encara més el treball de difusió de la memòria i el patrimoni entre els grups escolars, de gent gran, etc., tant en el mateix museu com en els seus espais de referència (escoles, casals de la gent gran...).
  1. Incloure la història local a l’assignatura d’història o a la de ciències socials.
  1. Incloure un projecte de síntesi a l’alumnat que cursa batxillerat als centres educatius.
  1. Implicar l’Arxiu Municipal, amb un èmfasi especial en el vessant més històric, en la difusió de la memòria de Rubí, sigui amb els seus mitjans, sigui col·laborant amb altres organitzacions, el Museu molt particularment.
  1. Perfilar millor el protocol municipal que regula l’entrada a l’Ajuntament de fons i col·leccions en diferents formes jurídiques.
  1. Intensificar la col·laboració del centre gestor de Patrimoni amb les organitzacions i entitats que treballen la memòria i la posada en valor del patrimoni (Grup de Col·laboradors del Museu de Rubí - Centre d’Estudis Rubinencs, Museu Vallhonrat i Rubí d’Arrel), implicant-les en els projectes propis, fent-hi activitats conjuntes, col·laborant amb les seves iniciatives, compartint comunicació...
  1. Destacar el valor patrimonial de l’edifici del Celler.
  1. Promoure l’arquitectura modernista de Rubí, mitjançant itineraris autoguiats, visites organitzades, plafons indicatius, etc.
  1. Crear un projecte de coneixement i gaudi del patrimoni natural de Rubí, amb itineraris, visites, plafons, etc. aprofitant la informació turística existent (la biblioteca és PIT, Punt d’informació Turística). Hauria de tenir un vessant adreçat a la població rubinenca i preveure un vessant adreçat a visitants i turistes amb ofertes de gastronomia i altres.
  1. Potenciar la Taula de la Memòria Democràtica de Rubí existent, assegurar que hi siguin tots els agents locals i fer-ho en el marc del Consell de Cultura de Rubí. Cal comunicar-ne bé l’existència i el treball.

 

Eix 3. Cap a un nou sistema de les arts visuals


Objectiu:

  • Enfortir el sector de les arts visuals a Rubí en tots els seus aspectes: formació, creació, producció i difusió o exhibició.

Projecte estratègic 1: La definició del Celler en el marc d’un nou sistema de les arts visuals a Rubí

Projecte estratègic 2: El Centre de la Imatge, nou projecte cultural a Rubí

Propostes d’acció:

  1. Desvincular funcionalment de les arts visuals del patrimoni, donant-hi un projecte propi, una persona responsable, un pressupost, uns espais, una programació...
  1. Destinar l’espai expositiu Antiga Estació a exposicions d’arts visuals, mantenint un calendari regular d’exposicions i dotar-la del personal necessari per evitar llargs períodes de tancament.
  2. Destinar un espai de la ciutat a donar suport a la creació i la producció.
  1. Treballar les arts visuals amb les eines virtuals que ofereix la tecnologia (exposicions virtuals, canal Youtube, etc.).
  1. Millorar els vincles de treball entre l’edRa, Escola d’Art i Disseny, el batxillerat artístic i la resta d’espais, programes i recursos destinats a les arts visuals a Rubí. La seva adscripció al Servei d’Educació no ha de limitar aquest treball transversal amb els referents adscrits al Servei de Promoció i Dinamització Cultural.
  1. Augmentar l’abast dels programes de sensibilització i formació en arts visuals a les escoles de Rubí. Dedicar-los també a públic jove i adult.
  1. Invitar un/a artista en residència als instituts per acostar les arts visuals a la població adolescent i jove.
  1. Potenciar el muralisme a l’espai públic com a espai creatiu, expressiu i comunitari.
  2. Aprofitar les oportunitats que brinden les activitats multitudinàries com les fires i altres per fer accions d’arts visuals.
  1. Recuperar la relació i organitzar una exposició col·lectiva d’artistes locals per la Festa Major.
  1. Invitar artistes de fora de Rubí per ampliar horitzons i llenguatges.
  1. Promoure les i els artistes visuals de Rubí fora del municipi.
  1. Potenciar una Taula de les arts visuals a Rubí on hi hagi tots els agents locals. Hauria de formar part del nou Consell de Cultura de Rubí.

 

Eix 4: Un nou sistema escènic i musical a Rubí


Objectius:

  • Fer de les arts escèniques un dels pilars de la cultura a Rubí.
  • Incrementar i diversificar els públics de la música i les arts escèniques.

Projecte estratègic 1: El Casino com a nou espai dins el sistema escènic i musical

Projecte estratègic 2: La Casa de la Música a l’Espai 14/13 

Propostes d’acció:

  1. Impulsar un directori amb els agents de cada sector a Rubí.
  1. Dotar l’Espai 14/13 d’un projecte de gestió, programació estable, etc.
  1. Dotar Rubí d’un espai per a espectacles de petit format a partir de la sala petita del Casino. Realitzar-hi de manera compartida el cicle de teatre «Entre Bambolines» amb La Sala, on es fa actualment.
  1. Donar un nou impuls al cicle Rubí a escena, aparador de les creacions i artistes amb una vinculació amb la ciutat.
  1. Reorientar una part de la programació de les arts escèniques per fer-la atractiva als nous públics, molt especialment el més jove.
  1. Donar suport a les iniciatives, sobretot de gent jove, que generen noves propostes artístiques, generalment en petites companyes i obres de microteatre.
  1. Enfortir el teatre al carrer amb el festival Teatre sense Teatre i altres actuacions.
  1. Mantenir un programa de companyies residents (teatre, dansa, circ, música) en espais de la ciutat (La Sala, Casino, 14/13, L’Espona...) amb convenis de cooperació amb els equipaments.
  1. Caldrà també detectar i donar suport a les iniciatives en el camp de la dansa i del circ.
  1. Ajudar les companyies a trobar espais de magatzem per a decorats, attrezzo i vestuari.
  1. Recuperar el cicle de música de cambra que feia l’Escola de Música, als seus espais o altres.
  1. Potenciar l’Escola de Música, acostant-la més als equipaments i programes musicals, a les escoles i a les associacions i públics.
  1. Intensificar la relació entre el Servei de Promoció i Dinamització Cultural, especialment els seus espais escènics, amb les escoles de teatre, dansa i música del municipi. Cal establir un diàleg a doble sentit que beneficiï tothom, molt particularment les i els estudiants que esdevinguin públic assidu, però també artistes actuants de les programacions públiques.
  1. Intensificar la presència d’estudiants dels centres educatius de primària i secundària en els equipaments escènics de la ciutat a partir de visites als espais, assistència a assajos, treballs de recerca, voluntariat...
  1. Intensificar, de la mateixa manera, la relació entre el Servei de Promoció i Dinamització Cultural, especialment els seus espais escènics, amb les associacions, grups artístics i altres de Rubí per facilitar els usos dels espais i incrementar els públics de les programacions escèniques i musicals.
  1. Fomentar més la música clàssica tant la de petit format (quartets i similars) com la més simfònica. L’espai més condicionat és el Casino.
  1. Compartir criteris amb la Festa Major i treballar de manera col·laborativa la programació musical durant els seus dies i també la resta de l’any.
  1. Participar de les xarxes especialitzades i circuits territorials que promoguin relacions de col·laboració, intercanvi, captació de talent i projecció de grups i companyies locals.
  1. Promoure concerts inclusius per a persones amb diversitat funcional.
  1. Potenciar els festivals Los40 Primavera Pop i RRandom com a factors de projecció de la ciutat de Rubí.
  1. Facilitar que el festival RRandom sigui motor del sector musical local obrint una secció específica.
  1. Potenciar la iniciativa privada, sobretot en el camp de la música (concerts, bucs d’assaig, etc.), facilitant espais, permisos, comunicació... als operadors professionals.
  1. Promoure la realització d’un o més festivals de música d’iniciativa privada.
  1. Programar més cinema en català tant per a públic familiar com jove i adult, anant més enllà del documental del mes que ja es fa a l’Ateneu. Cal valorar fer-ho en un espai més confortable i tècnicament més adequat com La Sala.
  1. Unificar la difusió dels diferents cicles de cinema en un tríptic per a tota la temporada, per tal que la ciutadania tingui un concepte global del que es fa a la ciutat.
  1. Millorar el sistema de venda d’entrades als diferents equipaments escènics de la ciutat.
  1. Invitar el Casal Popular a integrar-se en el funcionament del sistema escènic i musical de Rubí.
  1. Potenciar una taula de les arts escèniques on hi hagi tots els agents locals, en el marc del Consell de Cultura de Rubí.
  1. Potenciar una Taula de la música a Rubí on hi hagi tots els agents locals, en el marc del Consell de Cultura de la ciutat.
  2. Establir un protocol de les activitats festives i solemnes d’arrel catalana, sobretot les de la Festa Major. Especificant, també cal un protocol dels Tocs de Sant Roc, passar per Ple la proposta que els Tocs estiguin instaurats el tercer cap de setmana de setembre.
  3. Potenciar i divulgar els relats com a eixos vertebradors de les festes, que vinculin els actes entre si.

  4. Fer un catàleg ampli que mostri totes les expressions festives de Rubí, amb voluntat difusora i integradora.

  5. Fomentar la cultura tradicional i popular a les escoles sigui celebrant festes destacades com a escola, sigui en extraescolars.

  6. Treballar per la interrelació entre les comunitats aconseguint que s’invitin mútuament a l’hora de celebrar les seves festes respectives.

  7. Potenciar la Taula de la Cultura Tradicional i Popular d’arrel catalana a Rubí on hi hagi tots els agents locals.

  8. Promoure que diferents festes i elements de patrimoni immaterial constin en el catàleg de patrimoni festiu de Catalunya, com ara la Festa Gran d’Hivern i la Rua dels Tres Tombs o les Gitanes al carrer que es duen a terme durant la Festa Major.

Eix 6: Promoció i foment de la creació i del talent local


Objectiu:

  • Fomentar el talent artístic local, mostrar-lo a la ciutat i projectar-lo enfora.

Projecte estratègic: Programa ampli de suport a la creació i la producció

Propostes d’acció:

81. Organitzar uns premis a la creació artística (literària, visual, escènica, musical…) que estimuli la gent a crear i mostrar el que fa.

82. Potenciar un espai de trobada més aviat informal on els agents de la creació es puguin conèixer, trobar, intercanviar, cocrear, etc.

83.Enriquir la col·lecció de llibres d’autores i autors de Rubí i sobretot difondre-la arreu de la ciutat. Cal ser sensibles a la diversitat cultural i lingüística de la ciutat.

84.Potenciar la inscripció de les i dels artistes locals al cens d’artistes de Catalunya.

85.Introduir l’artesania, la pagesia i la Fira de Sant Galderic en la dinàmica de l’economia de Rubí. Es tracta de donar més valor a la producció rubinenca (agrícola, artesana i artística).

86.Impulsar un projecte de promoció i dinamització de la música al carrer.

          

Eix 7: Rubí, viver d’empreses de serveis culturals


Objectius:

  • Enfortir el sector cultural més vinculat a la gestió.
  • Atraure empreses de serveis culturals de la comarca i de Catalunya perquè s’instal·lin a Rubí.
  • Diversificar i aportar valor afegit al teixit empresarial rubinenc.

Projecte estratègic 1: Viver d’empreses de serveis culturals

Projecte estratègic 2: Suport a l’emprenedoria cultural local

Propostes d’acció:

87. Elaborar un directori d’empreses i professionals de la gestió de serveis culturals i de producció d’actes culturals amb seu a Rubí en col·laboració amb l'Oficina de Suport a l'Empresa de l'Àrea d'Indústria, Comerç i Treball del mateix Ajuntament.

88. Incrementar la contractació de serveis culturals municipals a les empreses de gestió cultural, la qual cosa pot incentivar la creació i instal·lació d’aquestes empreses a la ciutat.

89. Donar publicitat específicament al sector cultural el servei d’assessorament, els cursos de formació i els ajuts econòmics, logístics, fiscals i altres a empreses i professionals de Rubí.

90. Generar una borsa de treball de professionals de la gestió cultural a Rubí.

91. Potenciar un espai de trobada professional dels agents de la gestió cultural i similars de Rubí.

92. Promoure bones pràctiques en la gestió de les contractacions en termes de remuneracions i cura de professionals tècnics i artistes (escaletes de producció, espais tècnics i camerinos, cura de materials, proves de so, etc.) i vetllar pel respecte a la perspectiva de gènere, entre altres accions.

93. Crear un programa de recerca de patrocini empresarial de suport a la iniciativa cultural privada i associativa.

Eix 8: Un sistema de suport a la iniciativa associativa


Objectiu:

  • Enfortir i garantir la iniciativa associativa en el camp de la cultura.

Projecte estratègic: Un sistema integral de suport a les associacions culturals locals

Propostes d’acció:

94. Establir un directori d’entitats culturals a disposició de tota la ciutadania.

95. Establir nous criteris de suport a les entitats culturals i les seves propostes d’acord amb la seva contribució a la inclusió, la perspectiva de gènere, l’educació, la sostenibilitat, la digitalització, etc.

96. Dur a terme un programa de formació de les entitats, les seves juntes directives, les persones que les gestionen i les associades, per tal de millorar els aspectes tant conceptuals com operatius.

97. Donar suport a les entitats a renovar-se, rejovenir els seus òrgans de direcció, buscar la paritat de gèneres, diversificar la base social, incorporar noves veïnes i veïns, etc.

98. Donar suport a les iniciatives que creen xarxa d’entitats perquè aquestes es coneguin millor i col·laborin més entre elles.

99. Elaborar una guia didàctica i organitzar unes sessions explicatives que ajudin les entitats a presentar-se a les convocatòries d’ajudes públiques.

100. Simplificar els procediments per a la sol·licitud de suport tècnic, material, logístic, etc., en particular per a l’ús de l’espai públic.

101. Adaptar les taxes d’accés a equipaments públics a les necessitats de les entitats sense afany de lucre que ofereixen una activitat oberta a la ciutat i en benefici de tota la població.

102. Fer un acompanyament i informar de l’existència d’ajuts dineraris no municipals que puguin ser d’interès del teixit associatiu cultural

103. Potenciar les activitats relacionades amb el Dia de l’Associacionisme Cultural

 

Eix 9 : Governança, participació i interlocució associativa


Objectius:

  • Contribuir a l’empoderament del teixit cultural rubinenc.
  • Afavorir la corresponsabilitat del teixit cultural associatiu de Rubí en la consolidació del sector cultural a Rubí.

Projecte estratègic: El Consell de Cultura de Rubí

Propostes d’acció:

104. Convertir el Fòrum de la Cultura a Rubí en un ampli espai ciutadà biennal de reflexió al voltant de la cultura, la societat i la ciutat. Mentrestant el Consell de Cultura farà aquestes funcions d’una manera més continuada.

105. Potenciar la plataforma Participa Rubí com a espai telemàtic per a la implicació i les aportacions ciutadanes en el marc de les polítiques i les accions culturals.

106. Utilitzar els instruments tecnològics i digitals a disposició per establir un mecanisme de seguiment d’aquest pla.

107. Implicar la ciutadania i les entitats culturals en el seguiment i avaluació de la implantació d’aquest pla.
  

Governança del PAIC

Per una cultura diversa, igualitària i inclusiva.

Eix 10: Una nova visió de gènere per a les polítiques culturals


Objectiu:

  • Aconseguir que les polítiques culturals contribueixin a aconseguir una societat més igualitària des de la perspectiva de gènere

Projecte transversal: La cultura a Rubí, amb una nova mirada de gènere

Propostes d’acció:

108. Fer que les programacions de tots els equipaments i festivals siguin paritàries quant a autoria, direcció i interpretació.

109. Utilitzar un llenguatge a la comunicació que defugi els estereotips de gènere i busqui fórmules igualitàries i no sexistes.

110. Conformar els equips professionals respectant la igualtat de gèneres.

111. Posar en marxa els mecanismes necessaris a les activitats festives particularment multitudinàries per evitar agressions sexistes (espais segurs, il·luminació, racionalització dels transports, punts liles...).

112. Fer un programa de formació especial a tot l’equip del Servei de Promoció i Dinamització Cultural per tal d’aplicar les mesures per a la perspectiva de gènere a les accions de cadascú.

113. Estendre aquest programa de formació a les entitats culturals de Rubí.

114. Treballar amb les entitats perquè les seves juntes directives i el seus equips tècnics siguin paritàries quant a gèneres.

115. Recollir les dades segregades per sexe a les programacions culturals, molt especialment a l’hora de fer les avaluacions.

116. Incorporar criteris d’igualtat de gèneres en les subvencions del Servei de Promoció i Dinamització Cultural.

117. Oferir servei de cangur per a tota la ciutadania en les activitats culturals de titularitat municipal.

118. Donar suport a la comissió de nomenclàtor amb perspectiva de gènere a la ciutat, perquè les dones tinguin visibilitat a l’espai públic.

119. Promoure el fons documental existent en matèria de gènere en totes les disciplines a la biblioteca de Rubí.

120. Vetllar per la composició i la paritat dels jurats, dels noms dels premis i per les composicions de les taules rodones siguin paritàries.

121. Fomentar la recerca sobre l’aportació creativa històrica i actual de les dones a fi d’ampliar la historiografia artística i la valoració de les seves creacions.

122. Mantenir i enfortir les accions encaminades a posar en valor el paper de les dones en la història de Rubí (amb beques, recerques, exposicions, publicacions, conferències, etc.) del Museu i de l’Arxiu.

123. Potenciar un espai de trobades de dones on es pugui contactar, intercanviar, debatre sobre temes específics que ho requereixin.

 

Eix 11: Per una ciutat més diversa, una cultura més inclusiva


Objectius:

  • Ressaltar el caràcter divers de la societat i la cultura a Rubí.
  • Contribuir, des de la cultura, al projecte «Color».

Projecte transversal 1: «Cultura Color»

Projecte transversal 2: Per una nova Xarxa de Centres Cívics

Propostes d’acció:

124. Assegurar que les programacions públiques integren, acullen i recullen la diversitat de la nostra societat en els seus continguts, agents i públics.

125. Enfortir el paper destacat de la llengua catalana com a factor cohesionador del conjunt de la nostra societat, destacant, però, la riquesa lingüística en el marc de la diversitat.

126. Enfortir l’intercanvi entre comunitats i col·lectius perquè s’interessin i coneguin les maneres de ser i fer de tothom.

127. Assegurar que tots els equipaments culturals de Rubí compleixen la normativa i són plenament accessibles per persones amb diversitat funcional. [En consonància amb el projecte estratègic 4.3 de l’Agenda Urbana de Rubí: «Pla d’accessibilitat integral (física, sensorial, visual, auditiva i cognitiva als carrers i equipaments municipals»].

128. Difondre més els fons adaptats existents a la biblioteca (lectura fàcil, Braille, audiollibres, etc.).

129. Ampliar els serveis a domicili per a famílies amb dificultat d’accés als equipaments culturals, especialment la biblioteca.

130. Disposar de suport per a persones que el poden necessitar per participar de les activitats culturals: acompanyament, assistència, llenguatge de signes, etc.

131. Condicionar els espais per a persones amb diversitat funcional: llums més tènues a certes hores, zones que garanteixen el silenci absolut, zones on es pugui parlar, etc. Els aparells que faciliten l’audició a les persones que han de dur aparell auditiu poden ser molt útils.

132. Introduir i difondre continguts (llibres, contres, pel·lícules, obres de teatre…) on algun dels personatges rellevants tingui diversitat funcional. El cas de la biblioteca assenyalant els llibres inclusius és un exemple de bona praxi dins d’aquesta línia d’actuació.

133. Fer una formació a l’equip tècnic de cada equipament i programa per saber tractar una persona amb diversitat funcional.

134. Crear beques per als estudis artístics (Escola de Música, edRa, etc.).

135. Incloure l’oferta cultural pública, privada i associativa en els documents de benvinguda a la ciutat.

136. Potenciar espais als barris de trobada, relació, intercanvi, etc. Els centres cívics poden fer aquest paper.

Eix 12: Els nous públics i el foment de la pràctica cultural, social i associativa


Objectius:

  • Diversificar i incrementar els públics de la cultura a Rubí.
  • Aconseguir que les diferents comunitats que viuen a Rubí s’interessin i participin de la cultura de la resta de la ciutat.

Projecte transversal: Rubí educa

Propostes d’acció:

137. Crear la figura de la persona que vetlla de manera transversal pels programes educatius de cada equipament i assegura el vincle entre aquests i els nous col·lectius de públics, molt especialment de les escoles, associacions, casals de la gent gran, etc.

138. Formar part del programa «Apropa Cultura» per a la inclusió dels col·lectius més vulnerables a través de la cultura.

139. Assegurar la implementació d’un catàleg d’activitats municipals , privades i associatives de pràctica artística, de la memòria local i de la cultura tradicional i popular dins els programes escolars a les escoles de Rubí (tallers de teatre, dansa, circ, cant, música, pintura, cinema, diables, etc.). Implicar-hi associacions i artistes.

140. Garantir l’accés a la pràctica artística, la memòria local i la cultura tradicional i popular en el marc de les activitats extraescolars.

141. Fomentar l’associacionisme cultural a les escoles. Cada escola es podria aparellar amb una entitat i viceversa, garantint una relació més estreta, sovint intergeneracional, entre públic escolar més aviat molt jove i públic de les entitats, en alguns casos força envellit.

142. Enfortir el projecte de les maletes pedagògiques adreçades a un públic escolar i ampliar-ne el radi d’acció a altres col·lectius.

143. Ampliar el projecte a maletes associatives que permeti més coneixement i interrelació entre escola i moviment associatiu.

144. Enfortir arreu les activitats per a un públic familiar, complementant-les amb les accions de sensibilització i proximitat que calgui per acostar els infants i les seves famílies a les pràctiques culturals.

145. Treballar especialment el pas de la infància (on l’acompanyament de famílies i escoles és total) a l’adolescència i la joventut (on ja no hi ha aquest acompanyament).

146. Contribuir, conjuntament amb la regidoria de Joventut, a implementar les mesures de tipus cultural expressades en el Pla Local de Joventut 2023 – 2026, molt especialment els projectes 1.1.6 (tallers de rap i teatre), 1.1.20 (welcombib amb la biblioteca), 2.6.1 (oferta cultural juvenil a adaptada a joves amb diversitat funcional), 3.4.5 (promoció de la cultura popular rubinenca) i 4.4.2 (Guia educativa: tallers de secundària «Gaudim amb la cultura») i els programes 3.1 (foment de la creativitat amb 12 projectes) i 3.3 (programació cultural juvenil amb 9 projectes).

147. Potenciar més els programes que impliquen les famílies en la pràctica cultural dels seus infants, facilitant l’accés a les activitats, editant guies de recursos, formant mares i pares, etc.

148. Col·laborar amb les associacions, molt especialment agrupaments escoltes i esplais, per formar agents (educador/es, dinamitzador/es, monitor/es, talleristes, etc.) que treballin l’educació cultural en les comunitats de base.

149. Impulsar una campanya de «La primera vegada...» que animi les persones a participar un primer cop d’alguna activitat cultural i que després puguin continuar. Es pot afegir el concepte de persona acompanyant en la línia d’un apadrinament per part de persones molt més avesades a la pràctica cultural.

150. Treballar més els vincles intergeneracionals com a factor formatiu de doble direcció.

151. Vincular l’oferta cultural amb els graus mitjans i superiors que oferim als centres escolars de la ciutat.

152. Millorar la comunicació de les propostes culturals, tant municipals com privades i associatives (missatges, mitjans…).

153. Fer arribar setmanalment (divendres) un full o agenda cultural de Rubí durant el següent cap de setmana amb avantatges i descomptes per participar d’aquestes activitats.

Un compromís de la cultura amb la sostenibilitat

Eix 13: RubíNET Cultural, noves mesures de sostenibilitat aplicades a tota l’acció cultural


Objectiu:

  • Aconseguir un canvi de mentalitat en el sector cultural que contribueixi a la sostenibilitat mediambiental.

Projecte transversal: La cultura amb RubíNET

Propostes d’acció:

154. Adoptar mesures d’estalvi energètic en els equipaments culturals (il·luminació, climatització, consums, residus, etc.).

155. Contribuir a la instal·lació de plaques fotovoltaiques als equipaments culturals [En consonància amb el projecte estratègic 6.2 de l’Agenda Urbana de Rubí «Foment de la instal·lació de plaques fotovoltaiques als edificis de la ciutat»].

156. Definir les actuacions necessàries en els esdeveniments culturals populars per reduir la generació de residus (materials reciclables en la construcció de carrosses i disfresses, vasos retornables, etc.). [En consonància amb el projecte estratègic 6.5 de l’Agenda Urbana de Rubí «Implantació d’un nou model de recollida de residus»].

157. Invitar les associacions de la cultura tradicional i popular a adoptar el mateix Codi verd.

158. Dur a terme un programa de sensibilització i educació ciutadana encaminat a millorar la sostenibilitat dels recursos naturals, que vagi més enllà de la ciutat i tingui visió planetària. El projecte Llegim el riu de la Biblioteca pot ser un bon referent.

Eix 14: Activitats extraordinàries d'interès social i cultural projecció del municipi


Objectiu:

  • Enfortir la imatge i el posicionament de Rubí en el seu entorn gràcies a la cultura.

Projecte transversal: Rubí projecta

Propostes d’acció:

159. Dotar el Festival RRandom d’una direcció artística i de gestió especialitzada i professional, i eixamplar les seves línies d’acció durant tot l’any per generar arrelament i pòsit de llarg recorregut.

160. Fer del Centre de la Imatge una nova proposta de projecció de la ciutat.

Eix 15: Per una transformació digital de la cultura a Rubí


Objectius:

  • Incorporar els hàbits i les prestacions de la digitalització a la gestió de la cultura a Rubí.
  • Fer disminuir la bretxa digital entre els diferents grups de població.

Projecte transversal: A Rubí, cultura digital

Propostes d’acció:

161. Aplicar els instruments tecnològics a la recollida sistemàtica d’indicadors de resultats i de gestió.

162. Dur a terme un procés de formació interna que aprofundeixi en les aplicacions de la digitalització en els processos de gestió cultural.

163. Dur a terme un procés de formació similar adreçat a artistes i associacions culturals.

164. Incorporar els instruments digitals especialment a la comunicació de la cultura millorant la usabilitat i les funcionalitats de l’app Rubí Ciutat: millor claredat en la recollida i presentació de la informació, millora de la usabilitat i les funcionalitats (compra i reserva d’entrades, reserva d’espais i cessions d’ús, consultes d’informació cultural i atenció a l’usuari).

165. Centralitzar la comunicació de l’oferta cultural de la ciutat nodrint la informació dels esdeveniments de la participació d’entitats i dels diferents agents impulsors o prescriptors de cultura.

166. Plantejar projectes amb continguts i llenguatge digital o transmèdia, aquests darrers com un terreny encara per explorar en el sector cultural de la ciutat.