Àmbit 5: Cultura i educació
Eix 12: Els nous públics i el foment de la pràctica cultural, social i associativa
Objectius:
- Diversificar i incrementar els públics de la cultura a Rubí.
- Aconseguir que les diferents comunitats que viuen a Rubí s’interessin i participin de la cultura de la resta de la ciutat.
Projecte transversal: Rubí educa
Propostes d’acció:
137. Crear la figura de la persona que vetlla de manera transversal pels programes educatius de cada equipament i assegura el vincle entre aquests i els nous col·lectius de públics, molt especialment de les escoles, associacions, casals de la gent gran, etc.
138. Formar part del programa «Apropa Cultura» per a la inclusió dels col·lectius més vulnerables a través de la cultura.
139. Assegurar la implementació d’un catàleg d’activitats municipals , privades i associatives de pràctica artística, de la memòria local i de la cultura tradicional i popular dins els programes escolars a les escoles de Rubí (tallers de teatre, dansa, circ, cant, música, pintura, cinema, diables, etc.). Implicar-hi associacions i artistes.
140. Garantir l’accés a la pràctica artística, la memòria local i la cultura tradicional i popular en el marc de les activitats extraescolars.
141. Fomentar l’associacionisme cultural a les escoles. Cada escola es podria aparellar amb una entitat i viceversa, garantint una relació més estreta, sovint intergeneracional, entre públic escolar més aviat molt jove i públic de les entitats, en alguns casos força envellit.
142. Enfortir el projecte de les maletes pedagògiques adreçades a un públic escolar i ampliar-ne el radi d’acció a altres col·lectius.
143. Ampliar el projecte a maletes associatives que permeti més coneixement i interrelació entre escola i moviment associatiu.
144. Enfortir arreu les activitats per a un públic familiar, complementant-les amb les accions de sensibilització i proximitat que calgui per acostar els infants i les seves famílies a les pràctiques culturals.
145. Treballar especialment el pas de la infància (on l’acompanyament de famílies i escoles és total) a l’adolescència i la joventut (on ja no hi ha aquest acompanyament).
146. Contribuir, conjuntament amb la regidoria de Joventut, a implementar les mesures de tipus cultural expressades en el Pla Local de Joventut 2023 – 2026, molt especialment els projectes 1.1.6 (tallers de rap i teatre), 1.1.20 (welcombib amb la biblioteca), 2.6.1 (oferta cultural juvenil a adaptada a joves amb diversitat funcional), 3.4.5 (promoció de la cultura popular rubinenca) i 4.4.2 (Guia educativa: tallers de secundària «Gaudim amb la cultura») i els programes 3.1 (foment de la creativitat amb 12 projectes) i 3.3 (programació cultural juvenil amb 9 projectes).
147. Potenciar més els programes que impliquen les famílies en la pràctica cultural dels seus infants, facilitant l’accés a les activitats, editant guies de recursos, formant mares i pares, etc.
148. Col·laborar amb les associacions, molt especialment agrupaments escoltes i esplais, per formar agents (educador/es, dinamitzador/es, monitor/es, talleristes, etc.) que treballin l’educació cultural en les comunitats de base.
149. Impulsar una campanya de «La primera vegada...» que animi les persones a participar un primer cop d’alguna activitat cultural i que després puguin continuar. Es pot afegir el concepte de persona acompanyant en la línia d’un apadrinament per part de persones molt més avesades a la pràctica cultural.
150. Treballar més els vincles intergeneracionals com a factor formatiu de doble direcció.
151. Vincular l’oferta cultural amb els graus mitjans i superiors que oferim als centres escolars de la ciutat.
152. Millorar la comunicació de les propostes culturals, tant municipals com privades i associatives (missatges, mitjans…).
153. Fer arribar setmanalment (divendres) un full o agenda cultural de Rubí durant el següent cap de setmana amb avantatges i descomptes per participar d’aquestes activitats.