Com funciona?
Composició
El Consell dels Infants està format per un mínim d'un alumne de cada centre educatiu de la ciutat ─públics i privats─ escollit per cada escola d’acord amb els seus sistemes propis. Les edats dels nens i nenes són les corresponents a l’alumnat de 5è i 6è de primària, i 1r i 2n d’ESO.
El càrrec de conseller o consellera té una durada màxima de dos anys. Cada curs, es renoven la meitat dels membres que formen part del Consell amb la finalitat de garantir la continuïtat del procés.
Sessions
El Consell es reuneix durant el curs un mínim d’una vegada en sessió extraordinària i un mínim d'un cop per trimestre en sessió ordinària. La periodicitat habitual és d'una vegada al mes en sessió ordinària.
Els consellers i conselleres són els receptors de les demandes i propostes dels seus companys d'escola, que porten a debat comú en el marc de les sessions ordinàries o bé a les comissions corresponents. A continuació, traslladen al seu centre educatiu els acords adoptats.
A l’última sessió de cada curs, es realitza una avaluació i es redacta una memòria que inclou les propostes concretes formulades en el si del Consell. Les dues es lliuren i s'exposen a l’alcaldessa personalment en el marc d’una sessió extraordinària.
Sempre hi ha un o dos adults que dinamitzen el grup i les comissions de treball que puguin sorgir. La persona dinamitzadora del Consell té la funció de secretari/a, ja que aixeca acta de les reunions i redacta les propostes i idees que hi sorgeixen. Aquesta persona també s’encarrega de convidar possibles agents municipals de consulta, organitzar sortides, gestionar les relacions institucionals internes i externes, assistir i fer seguiment del projecte en el marc de la Xarxa de Participació Infantil de la Diputació de Barcelona, i de gestionar, dinamitzar a nivell educatiu i fer acompanyament en totes les activitats que es generen al Consell.
Encàrrecs d'opinió
L'Ajuntament pot sol·licitar o encarregar la col·laboració del Consell en tots els temes que tinguin relació directa o indirecta amb la infància o en aquells on es cregui que la visió dels infants pot significar una aportació qualitativa.
Alguns dels projectes en què s’ha implicat el Consell són la reforma de la plaça del Doctor Guardiet, el procés participatiu per a l’elaboració del Pla de mobilitat o el disseny de la xarxa de Camins Escolars.