L’Oficina de Drets Energètics facilita un estalvi de més de 65.000 euros a 135 famílies rubinenques en sis mesos
Des de la posada en marxa d’aquest recurs a l’octubre, s’han doblat les persones ateses en matèria de pobresa energètica
Rubí disposa d’una Oficina de Drets Energètics des del mes d’octubre. Aquest recurs té l’objectiu d’informar, assessorar i empoderar a tots els rubinencs i rubinenques pel que fa als seus drets energètics relatius a l’aigua, l’electricitat i el gas per tal de garantir-los l’accés a una energia assequible, segura i sostenible. Des de la seva creació, l’equip tècnic de l’Oficina ha acompanyat 135 unitats familiars -312 persones-, en la seva majoria en situació de vulnerabilitat, en els tràmits de reducció de costos de les seves factures energètiques. En el mateix període de temps de l’any passat, abans de la creació de l’oficina, es van atendre 63 unitats familiars -168 persones-. L’acompanyament consisteix a ajustar la tarifa, la potència contractada, eliminar manteniments i serveis innecessaris, i sol·licitar el bo social elèctric i tèrmic, si es compleixen els requisits per accedir-hi. A través d’aquest procés, s’estima que el conjunt de les 135 famílies ateses han reduït el cost de les factures en 65.328 euros l’any. L’estalvi estimat durant el mateix semestre de l’any passat va ser de 12.615 euros. La majoria de les 135 famílies ateses enguany no tenen prou recursos per assumir les factures i, per tant, se les ha protegit mitjançant un informe de risc d’exclusió residencial que garanteix el seu dret a l’accés energètic i evita que pateixin talls de subministrament (Llei 24/2015). “Fa sis mesos que es va posar en marxa l’Oficina de Drets Energètics amb l’objectiu de millorar l’atenció que oferim a la ciutadania en matèria d’energia des de fa 10 anys, especialment en l’atenció a la pobresa energètica. Les xifres ens demostren que l’aposta de crear aquesta oficina, unint Serveis Socials i Rubí Brilla en un mateix espai per oferir un servei integral, ha estat un èxit que ens permet arribar a més veïns i veïnes en risc de vulnerabilitat energètica”, diu l’alcaldessa, Ana María Martínez Martínez.
A més de l’atenció a persones amb risc de vulnerabilitat, l’Oficina ha atès més de 200 famílies amb consultes relacionades amb la reducció del cost de les factures de gas i electricitat, mesures d’eficiència energètica, assessorament sobre instal·lacions de panells solars per a autoconsum tant individual com col·lectiu, i consultes sobre mobilitat elèctrica i/o compartida. “L’èxit de l’Oficina recau en l’atenció integral i la finestreta única que permet oferir la resposta que busca cada família de manera molt més ràpida i eficient. L’actual situació d’emergència climàtica requereix reduir les emissions i aquesta oficina posa a disposició de la ciutadania eines per consumir energia de manera més eficient i sostenible, fet que es traduirà en un estalvi d’emissions”, creu el regidor de Medi Ambient, Transició Ecològica i Benestar Animal, Andrés Medrano Muñoz.
L’Oficina de Drets Energètics està ubicada a la rambleta de Joan Miró, 7. El seu horari és: Dilluns, de 8.30 a 14 h i de 16 a 18.30 h; i de dimarts a divendres, de 8.30 a 14 h. (Del 3 al 10 d’abril, l’equipament romandrà tancat a la ciutadania). Per ser atès a l’Oficina de Drets Energètics és necessari concertar cita prèvia que es pot sol·licitar trucant al 93 588 70 00 (ext. 1920) o per correu electrònic a ode@ajrubi.cat
L’equip tècnic de Rubí Brilla també atén la ciutadania en una parada informativa cada 4t dissabte de mes al Mercat Municipal. El mes d’abril, la parada s’ubicarà a la plaça Pearson.